Programmareserve | Saldo per 31-12-2018 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Saldo per 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|
Groot onderhoud MJOP gebouwen | 2.473 | 0 | 2.473 | 0 |
Egalisatiereserve afschrijvingslst. | 76.582 | 0 | 76.582 | 0 |
Alertheidsbudget | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 |
Reserve Nazorg stortplaatsen | 5.713 | 0 | 1.315 | 4.398 |
Reserve Vitaliteit | 233 | 0 | 42 | 190 |
Begrotingssaldo 2024-2031 | 0 | 69.354 | 0 | 69.354 |
Frictiekosten algemeen | 356 | 0 | 361 | -5 |
Egal.kaplast Nota IWA Bedrijfsvoer. | 1.592 | 0 | 1.483 | 109 |
Jonge ambtenaren | 285 | 42 | 6 | 321 |
Kickstart | 92 | 0 | 92 | 0 |
Totaal | 90.026 | 69.396 | 85.054 | 74.367 |
Overzicht beklemming programmareserve
Onderwerp | Saldo reserve 31-12-2019 | Waarvan juridisch verplicht | Waarvan bestuurlijk verplicht | Waarvan niet verplicht | |
---|---|---|---|---|---|
Groot onderhoud MJOP gebouwen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Egalisatiereserve afschrijvingslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Alertheidsbudget | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve Nazorg stortplaatsen | 4.398 | 0 | 0 | 4.398 | |
Reserve Vitaliteit | 190 | 0 | 190 | 0 | |
Begrotingssaldo 2024-2031 | 69.354 | 0 | 69.354 | 0 | |
Frictiekosten Algemeen | -5 | 0 | 0 | -5 | |
Egalisatiereserve kapitaallasten nota IWA Bedrijfsvoering | 109 | 0 | 0 | 109 | |
Jonge ambtenaren | 321 | 0 | 321 | 0 | |
Kickstart | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 74.367 | 0 | 69.865 | 4.502 |
Toelichting programmareserve
Onderwerp: | Groot onderhoud MJOP gebouwen |
---|---|
Inhoud en doel | Bij Begroting 2016 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de vorming van de voorziening groot onderhoud op basis van het Meerjarenonderhoudsplan gebouwen 2015-2030. Looptijd: Bepaald. In de meerjarenbegroting is het MJOP voor 15 jaar vastgesteld. Wegens vertraging o.a. door extra onderzoek voor duurzaamheid zullen de verwachte uitgaven later plaatsvinden dan verwacht. Omdat de geplande maximale storting in de voorziening wegens het spreidingsprincipe niet zomaar meer mag plaatsvinden is in 2016 een reserve Onderhoud gebouwen ingesteld, waarmee de beschikbaar gestelde middelen beschikbaar blijven voor het meerjarige onderhoud. |
Functie | Spaar |
Voeding | Exploitatiemiddelen Begroting 2016 |
Besluitvorming/instellingsjaar | Jaarrekening 2016 |
Looptijd | 9999 |
Toelichting onttrekkingen | De gehele reserve ad € 2.472.682 is vrijgevallen in verband met de renovatie van het bestuursgebouw C. De besluitvorming voor de renovatie is bij Voorjaarsnota 2019 verwerkt. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | Niet van toepassing. |
Onderwerp: | Egalisatiereserve afschrijvingslasten |
Inhoud en doel | Omdat investeringsprojecten soms op een ander moment worden uitgevoerd (en geactiveerd) dan oorspronkelijk begroot, verschuift een deel van de afschrijvingslasten in de tijd. Als dit zich voordoet, dan worden de bijbehorende dekkingsmiddelen met de egalisatiereserve afschrijvingslasten verrekend. Ook de effecten van verschuivingen tussen exploitatie- en investeringsmiddelen worden met deze reserve verrekend. Hierdoor worden afwijkingen in de langetermijnontwikkeling van de afschrijvingslasten zoveel mogelijk ‘afgevlakt’, wat ten goede komt aan de stabiliteit van de begroting. |
Functie | Egalisatie |
Voeding | Uit de vrijvallende kapitaallasten |
Besluitvorming/instellingsjaar | Begroting 2010 (wijziging Voorjaarsnota 2017/Kadernota 2018-2021) |
Looptijd | 2044 |
Toelichting onttrekkingen | Met deze onttrekking wordt de reserve opgeheven, conform Begroting 2019. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | Niet van toepassing. |
Onderwerp: | Alertheidsbudget |
Inhoud en doel | Instellen van een alertheidsbudget voor € 5 mln in zowel 2018 als 2019. Daarmee creëren we slagkracht en budgettaire ruimte voor opgaven die wij niet nu voorzien maar ongetwijfeld met urgentie op ons af zullen komen. Voorstellen die in het kader van het alertheidsbudget gedaan worden, zullen uiteraard voor besluitvorming aan uw Staten worden voorgelegd. |
Functie | Spaar |
Voeding | Algemene reserve |
Besluitvorming/instellingsjaar | Begroting 2018 |
Looptijd | 2019 |
Toelichting onttrekkingen | Als onderdeel van vergroting van inzicht in de reserves is de reserve Alertheidsbudget nader geanalyseerd. Naar aanleiding van deze analyse is gebleken dat budgettaire ruimte hiervoor ook binnen de algemene reserve plaats kan vinden. Daarom wordt voorgesteld de reserve Alertheidsbudget op te heffen. Het college blijft niettemin waarde hechten aan een slagvaardige provincie die alert inspeelt op nieuwe kansen en uitdagingen, zoals destijds ook toegelicht in de Brief van GS inzake Vervolg invulling alertheidsbudget. Vrijval van het budget bedraagt € 2,7 mln en daarmee wordt de reserve beëindigd. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | Niet van toepassing. |
Onderwerp: | Reserve Nazorg stortplaatsen |
Inhoud en doel | Deze reserve heeft een relatie met de voorziening nazorg stortplaatsen. In de recent uitgevoerde ALM-studie (begin 2018) worden verschillende beleggingsmixen in verschillende scenario’s doorgerekend. Mede aan de hand van deze studie worden in de nabije toekomst besluiten genomen omtrent de te volgen beleggingsmix. Daaropvolgend wordt mogelijk het beleggingsstatuut aangepast om vervolgens de gekozen mix ten uitvoering te leggen. Dit resulteert mogelijk in een besluit tot aanpassing van de rekenrente dat tot uiting komt in de tarieventabel bij de Verordening nazorgheffing eind 2018. De verwachting op basis van de ALM studie is dat de rekenrente gaat stijgen en deze verwachting dient nu bij de Jaarrekening 2017 te worden meegenomen. Op basis hiervan wordt de voorziening Nazorg Stortplaatsen verlaagd met € 5,7 mln. Aangezien er nog geen besluit is genomen en nog diverse onzekerheden spelen wordt voorgesteld de middelen ad € 5,7 mln nog wel beschikbaar te houden voor dit doel en deze onder te brengen in een bestemmingsreserve `Egalisatiereserve fonds nazorg’. |
Functie | Egalisatie |
Voeding | Voorziening nazorg stortplaatsen |
Besluitvorming/instellingsjaar | Jaarrekening 2017 |
Looptijd | 2023 |
Toelichting onttrekkingen | Over 2019 heeft een onttrekking plaatsgevonden van € 1,3 mln om de dotatie aan de voorziening Nazorg gesloten stortplaatsen te dekken. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | De provincie Zuid-Holland is, op basis van de sinds 1 april 1998 geldende Nazorgregeling zoals benoemd in de Wet milieubeheer, bestuurlijk, organisatorisch en financieel verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen. Het gaat hierbij specifiek om de stortplaatsen die op of na 1 september 1996 nog in bedrijf waren. Doel van de nazorgregeling is het zeker stellen dat de gesloten stortplaatsen voldoen aan het vereiste beschermingsniveau en geen risico vormen voor het milieu. Op de inzet van de middelen zijn geen juridische of bestuurlijke afspraken gemaakt en er rust geen verplichting op het saldo van deze reserve. Momenteel is er sprake van een tekort tussen het verwacht opgebouwd doelvermogen en het werkelijk opgebouwd doelvermogen voor de gesloten stortplaatsen. Het rendement is niet toereikend met als gevolg dat het tekort wordt gedekt door de provincie. De reserve Nazorg gesloten stortplaatsen dient om huidige en toekomstige tekorten en misgelopen rendement te dekken. Op dit moment houdt de provincie rekening met misgelopen rendement voor de komende 15 jaar. Gezien de lage rentestanden en de daarmee gekoppelde rendementen op de obligatieportefeuille en de huidige negatieve ontwikkelingen op de aandelenmarkt, is het van groot belang de reserve aan te houden en niet te laten vrijvallen om het verwachtte tekort in het fonds in de komende jaren te kunnen dekken. De provincie is als bevoegd gezag voor de gesloten stortplaatsen. |
Onderwerp: | Reserve Vitaliteit |
Inhoud en doel | De reserve Vitaliteit zal worden gebruikt om de vitaliteit van de ambtenaren te vergroten. |
Functie | Buffer |
Voeding | Eenmalig uit de reserve Kickstart |
Besluitvorming/instellingsjaar | Voorjaarsnota 2018 |
Looptijd | 2021 |
Toelichting onttrekkingen | In 2019 is € 0,042 mln onttrokken aan de reserve Vitaliteit om de vitaliteit van de ambtenaren te vergroten. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | In het bestuurlijk overleg met de gedeputeerde personeel/middelen en de vakbonden is bij de Voorjaarsnota 2018 besloten een bedrag van € 0,23 mln te bestemmen om de vitaliteit van de ambtenaren te vergroten. Deze middelen zijn vrijgekomen bij het opheffen van de middelen uit de arbeidscapaciteit voor gedifferentieerd belonen van medewerkers. In 2019 is € 0,042 mln besteed zodat een bestuurlijke verplichting van € 0,19 mln resteert tot en met 2021. |
Onderwerp: | Begrotingssaldo 2024-2031 |
Inhoud en doel | Omdat investeringsprojecten soms op een ander moment worden uitgevoerd (en geactiveerd) dan oorspronkelijk begroot, verschuift een deel van de afschrijvingslasten in de tijd. Een deel van de vrijvallende afschrijvingslasten zijn in de kadernota 2017 beklemd ter dekking van het totale begrotingssaldo. De beklemming is vastgelegd voor de jaren 2024 t/m 2030. |
Functie | Buffer |
Voeding | Uit de vrijvallende kapitaallasten |
Besluitvorming/instellingsjaar | Begroting 2019 |
Looptijd | 2031 |
Toelichting onttrekkingen | Niet van toepassing. |
Toelichting toevoegingen | Het bedrag uit de egalisatiereserve afschrijvingslasten bedoelt voor dit doel is gestort in deze reserve. |
Toelichting beklemdheid | Bij Kadernota 2017 is besloten tot instelling van deze reserve ter dekking van de negatieve begrotingssaldo`s over de periode 2024 t/m 2030. |
Onderwerp: | Frictiekosten Algemeen |
Inhoud en doel | Om aan de benodigde frictiekosten bij de taakstelling Focus met Ambitie (FmA) en het eerdere Organisatie van de Toekomst (OvT)-traject te kunnen voldoen is bij Najaarsnota 2012 de reserve Frictie Algemeen gevormd. De middelen voor OvT-traject zijn in ieder geval beschikbaar t/m 2019, voor het deel FmA gereserveerd is de looptijd nog niet bekend. Door middel van deze reserve kunnen fricties integraal worden opgelost. De beschikbare middelen kunnen binnen de kaders flexibel worden ingezet. |
Functie | Spaar |
Voeding | Overzichten, Middelen en Overhead |
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2012 |
Looptijd | 2019 |
Toelichting onttrekkingen | Om aan de taakstelling Focus met Ambitie (FmA) en het eerdere Organisatie van de Toekomst (OvT) traject te kunnen voldoen, over de afbouw van de G.Z-H naar Staatsbosbeheer is in 2019 € 0,1 mln onttrokken aan de reserve Frictiekosten algemeen. Bij de Najaarsnota 2019 is besloten het niet verplichte deel van deze reserve van € 0,1 mln te laten vrijvallen ten gunste van het resultaat. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | Bij Jaarrekening 2019 is het laatste restant van het budget ad € 155.000 vrijgevallen ten gunste van de algemene reserve. Daarmee is deze reserve Frictie algemeen beëindigd en vindt er geen bestuurlijke beklemming plaats. |
Onderwerp: | Egalisatiereserve kapitaallasten nota IWA Bedrijfsvoering |
Inhoud en doel | Opvangen van de effecten van het verschuiven van kasritmes van de investeringen op de berekende kapitaallasten. Deze reserve is ingesteld voor afwijkingen op gebied van bedrijfsvoering op basis van de nota IWA (2013). |
Functie | Egalisatie |
Voeding | Vrijval kapitaallasten |
Besluitvorming/instellingsjaar | Begroting 2015 |
Looptijd | 2044 |
Toelichting onttrekkingen | De onttrekking is conform begroot, voor het opvangen van de effecten van het verschuiven van kasritmes van de investeringen op de berekende kapitaallasten voor bedrijfsvoering. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | Deze reserve is ingesteld voor het opvangen van de effecten van het verschuiven van kasritmes van de investeringen op de berekende kapitaallasten voor bedrijfsvoering. In Begroting 2020 wordt deze reserve opgeheven en valt het resterende deel vrij in de algemene reserve. |
Onderwerp: | Jonge ambtenaren |
Inhoud en doel | Eind 2014 is in het Georganiseerd Overleg een besluit genomen dat 50% van het budget gedifferentieerd belonen 2014, te weten € 0,6 mln, beschikbaar wordt gesteld voor het aantrekken van jonge ambtenaren. Dit is daarmee bestuurlijk beklemd. Deze middelen zijn in de Voorjaarsnota 2015 beschikbaar gekomen en dienen de komende jaren beschikbaar te blijven voor het aantrekken van Jonge Ambtenaren. In de Najaarsnota 2015 is deze reserve ingesteld. |
Functie | Spaar |
Voeding | Programmabudget |
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2015 |
Looptijd | 2021 |
Toelichting onttrekkingen | In 2019 is voor kosten voor Jonge ambtenaren € 0,06 mln onttrokken. De overige kosten zijn verantwoordt bij de reserve Kickstart. |
Toelichting toevoegingen | Aan de reserve Jonge ambtenaren is een bedrag ad € 0,04 mln toegevoegd. Dit bedrag is afkomstig uit het restant van de reserve Kickstart waaruit jonge ambtenaren (onder meer mbo-ers, statushouders en werkervaringsplaatsen) zijn gefinancierd. Het budget van deze reserve Kickstart is afkomstig uit het restant gedifferentieerd belonen 2014 van de provincie dat in overleg met de vakbonden hieraan is toegekend. Het programma voor jonge mbo’ers is 2019 niet uitgevoerd, door toegenomen kansen op de arbeidsmarkt. Hierdoor staat nog een bedrag ad € 0,04 mln in deze reserve dat aan de reserve Jonge ambtenaren wordt toegevoegd. |
Toelichting beklemdheid | Eind 2014 is in het Georganiseerd Overleg een besluit genomen dat 50% van het budget gedifferentieerd belonen 2014, te weten € 0,6 mln, beschikbaar wordt gesteld om jonge ambtenaren aan te trekken. Dit is daarmee bestuurlijk beklemd. Het restant van deze middelen ad € 0,3 mln is beschikbaar voor 2020 en volgende jaren. |
Onderwerp: | Kickstart |
Inhoud en doel | De reserve Kickstart is ingesteld voor de (loon)kosten van jonge ambtenaren (kickstarters). Het saldo is aangevuld met het restant aan gedifferentieerd belonen wat zodoende voor provinciale medewerkers beschikbaar blijft. |
Functie | Egalisatie |
Voeding | Overschot voorgaande jaren en 2017 |
Besluitvorming/instellingsjaar | Begroting 2018 |
Looptijd | 2019 |
Toelichting onttrekkingen | UIt de reserve Kickstart worden onder andere kosten voor jonge ambtenaren (onder meer mbo-ers, statushouders en werkervaringsplaatsen) gefinancierd. Het budget van deze reserve Kickstart is afkomstig uit het restant gedifferentieerd belonen PZH 2014 dat in overleg met de vakbonden hieraan is toegekend. De kosten voor deze jonge ambtenaren bedragen in 2019 € 0,05 mln. Het programma voor jonge mbo’ers is niet uitgevoerd, vanwege de toegenomen kansen op de arbeidsmarkt. Hierdoor staat nog een restbedrag ad € 0,04 mln in deze reserve dat aan de reserve Jonge ambtenaren wordt toegevoegd. Daarmee is de reserve Kickstart per 31 december 2019 beëindigd. |
Toelichting toevoegingen | Niet van toepassing. |
Toelichting beklemdheid | Niet van toepassing. |