Overzicht Overhead
De overhead maakt geen deel uit van het resultaat van Overzichten en Middelen en wordt hier als een apart overzicht gepresenteerd.
Wat heeft dat gekost?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 93.573 | 2.302 | 95.875 | 100.270 | -4.395 | 105% |
Baten | 2.227 | 116 | 2.342 | 4.922 | -2.580 | 210% |
Subtotaal baten en lasten | 91.346 | 2.187 | 93.533 | 95.348 | -1.815 | |
Toevoeging aan reserve | 0 | 0 | 0 | 42 | -42 | |
Onttrekking aan reserve | 250 | -50 | 200 | 140 | 60 | 70% |
Subtotaal reserves | -250 | 50 | -200 | -98 | -102 | |
Resultaat | 91.096 | 2.237 | 93.333 | 95.249 | -1.916 | 102% |
Toelichting afwijking
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Lasten | |
€ 0,9 (n) | De lasten van de facilitaire dienstverlening hebben een grotere omvang dan geraamd. Dit bevindt zich o.a. op de gebieden schoonmaak, inkoop bedrijfsrestaurant en energie. Deels betreft dit interne verrekeningen, die ook zichtbaar zijn in de baten (€ 0,6 mln). |
€ 3,3 (n) | Door de grotere vraag naar datagedreven werken en digitalisering is er een toename van kosten op ICT-dienstverlening (€ 1,5 mln). Daarnaast is in 2019 meer ICT-capaciteit nodig geweest op activiteiten/projecten in de exploitatie en minder in de investeringen dan was gepland. Dit heeft geresulteerd in een onderbesteding op de investeringsuitgaven en een overbesteding in de exploitatielasten (€ 1,8 mln), zie ook toelichting Investeringen. |
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Baten | |
€ 1,8 (v) | Dit betreft opbrengsten uit UWV en detacheringen (zie ook paragraaf Bedrijfsvoering). Deze baten worden niet gebudgetteerd. |
€ 0,6 (v) | Dit betreft baten in de facilitaire dienstverlening, waar kosten tegenover staan (interne verrekeningen). |
€ 0,2 (v) | Dit betreft overige baten binnen overhead. |
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Toevoeging aan reserve | |
€ 0,04 (v) | Het budget van de reserve Kickstart is afkomstig uit het restant gedifferentieerd belonen budget 2014, dat in overleg met de vakbonden hieraan is toegekend. Het programma voor jonge mbo-ers is in 2019 niet uitgevoerd, door toegenomen kansen op de arbeidsmarkt. Het restantbedrag van deze reserve Kickstart ad € 0,04 mln wordt in de reserve Jonge ambtenaren gestort dat hetzelfde doel nastreeft. |
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Onttrekking aan reserve | |
€ 0,1 mln (n) | UIt de reserve Kickstart worden onder andere kosten voor jonge ambtenaren (onder meer mbo-ers, statushouders en werkervaringsplaatsen) gefinancierd. Het budget van deze reserve Kickstart is afkomstig uit het restant gedifferentieerd belonen PZH 2014 dat in overleg met de vakbonden hieraan is toegekend. De kosten voor deze jonge ambtenaren bedroegen in 2019 € 0,05 mln. Het programma voor jonge mbo’ers is niet uitgevoerd, vanwege de toegenomen kansen op de arbeidsmarkt. Hierdoor staat nog een restbedrag ad € 0,042 mln in deze reserve dat aan de reserve Jonge ambtenaren wordt toegevoegd. Daarmee is de reserve Kickstart per 31 december 2019 beëindigd. |
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR OMO Jonge ambtenaren | 0 | 0 | 0 | 42 | -42 |
Totaal toevoeging aan reserve | 0 | 0 | 0 | 42 | -42 |
PR OMO Reserve Vitaliteit | 100 | 0 | 100 | 42 | 58 |
PR OMO Jonge ambtenaren | 100 | -50 | 50 | 6 | 44 |
PR OMO Kickstart | 50 | 0 | 50 | 92 | -42 |
Totaal onttrekking aan reserve | 250 | -50 | 200 | 140 | 60 |
Saldo reserves | -250 | 50 | -200 | -98 | -102 |