Doel 2-1 Instandhouding, bereikbaarheid en verkeersveiligheid op orde
Wat hebben we bereikt?
Dit doel beoogt het volgende te bereiken:
- Kwaliteit bestaande provinciale infrastructuur op orde houden;
- Mobiliteitsnetwerk compleet maken;
- Verkeersveiligheid verbeteren;
- Bestaande infrastructuur benutten door:
- Vraag naar mobiliteit af te stemmen op het aanbod van infrastructuur en vervoermiddelen;
- Integratie van netwerken te verbeteren;
- Mobiliteitssysteem versterken en opwaarderen.
Algemeen
In 2019 heeft de provincie de ambitie Schoner, Slimmer en Sterker Zuid-Holland verder ingevuld. Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie van Nederland zijn. Om de doelen van betere bereikbaarheid en betere verkeersveiligheid te behalen is het noodzakelijk om op te trekken en samen te werken met onze partners in de regio. Dit betreft andere overheden (Rijk, regio`s, gemeenten en waterschappen), (weg)beheerders, bedrijven (VNO-NCW, LTO) en kennisinstellingen.
Jaarlijks worden verschillende onderhouds- en nieuwbouwprojecten uit het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur (PZI) voorbereid en uitgevoerd. In 2019 zijn verschillende projecten afgerond en mijlpalen bereikt op het vlak van (vaar)wegen, fiets en verkeersveiligheid. In het beheer en onderhoud wordt voor het moment van onderhoud gekeken naar de werkelijke conditie van het areaal ofwel toestandsafhankelijkheid. Tijdens het beheer en onderhoud worden functionele verbeteringen, verkeersveiligheidsmaatregelen en kansen voor bijvoorbeeld energietransitie (CO2 neutraal) meegenomen. Een voorbeeld waarbij deze werkwijze is toegepast is de N470.
Effectindicatoren (= outcome indicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streefwaarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
2.1.a | Percentage wegen in goede technische staat op basis van conditiemeting (NEN 2767) | 93% | 92% | 80% | |||||
2.1.b | Percentage vaarwegen in goede technische staat op basis van conditiemeting (NEN 2767) | 51,6% | 57% | 60% | |||||
2.1.c | Percentage beweegbare kunstwerken voldoende beschikbaar voor het wegverkeer | 98% | 100% | 95% | |||||
2.1.d | Percentage beweegbare kunstwerken voldoende beschikbaar voor het vaarwegverkeer | 94% | 100% | 93% | |||||
2.1.e | Gemiddelde snelheid autoverkeer spits op belangrijke regionale trajecten (km per uur) | 50,1 km/uur | ≥ 2018 | 52,2 km/uur | |||||
2.1.f | Gemiddelde snelheid autoverkeer dal op belangrijke regionale trajecten (km per uur) | 54,0 km/uur | ≥ 2018 | 55,2 km/uur | |||||
2.1.g | Aantal dodelijke verkeersslachtoffers Zuid-Holland | 64 | ≤ 2018 | PM | |||||
2.1.h | Aantal dodelijke verkeersslachtoffers in het regiegebied Zuid-Holland | 34 | ≤ 2018 | PM | |||||
2.1.i | Aandeel fietsgebruik bij afstanden tot 15 km | 31% | ≥ 33% | PM (2018) | |||||
2.1.j | Gebruik provinciale vaarwegen in vaarbewegingen -- Aantal vaarbewegingen (beroepsbinnenvaart) op de Gouwe | 8.100 | ≥ 2018 | 8.468 (2019) | |||||
2.1.k | Gebruik provinciale vaarwegen in tonnages -- Vervoerde tonnages (x100.000) op de Gouwe | 33.000 | ≥ 2018 | 36.000 (2019) | |||||
2.1.l | Percentage kunstwerken waarvan het laatste grote onderhoud aan civiele constructie max.15 jaar geleden heeft plaatsgevonden | 100% (2017) | 100% | 100% | |||||
Verantwoording effectindicatoren
2.1.a/b: De indicator voor technische staat geeft het percentage aan van wegen en vaarwegen dat goed of uitstekend scoort, op een schaal van zes niveaus, binnen de NEN-2767. Aan nagenoeg het volledige wegenareaal is het afgelopen decennium groot onderhoud uitgevoerd. Door het gebruik neemt de gemiddelde kwaliteit langzaam af en zakt onder het niveau goed. Hierdoor daalt de indicator. In 2019 is de methodiek van omzetting van de resultaten uit de diverse metingen van de technische staat van de wegen naar een NEN-2767 score, aangepast. Hierdoor is de technische staat van een deel van het areaal veranderd van goed naar redelijk. Dit heeft een negatief effect gehad op indicator 2.1.a. Deze aanpassing heeft echter nauwelijks effect op het geplande jaar van onderhoud. Ook als de technische staat redelijk of matig is, is deze nog ruim voldoende om de beschikbaarheid en het technisch veilig gebruik, onder andere stroefheid, te borgen. De gebruiker zal in de praktijk zelfs de matige weg als voldoende waarderen. Een meetwaarde lager dan de streefwaarde betekent geenszins dat er achterstanden in onderhoud bestaan. Conform de vastgestelde beheerstrategie sober en doelmatig wordt planmatig onderhoud aan wegen uitgevoerd als de technische staat matig is. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen, deel infrastructuur is de verdeling van de technische staat van het areaal naar de zes niveaus (uitstekend – 1 tot zeer slecht – 6) inzichtelijk gemaakt.
2.1.c: In 2019 zijn twee bruggen in totaal meer dan de norm van 17,5 uur in storing geweest en hierdoor niet beschikbaar geweest voor de weggebruiker. Dit betreft de Hefbrug Boskoop, gestremd in verband met maatregelen die werden getroffen om de brug weer constructief veilig te maken. Voor de wandelaars en fietsers zijn gedurende deze periode tijdelijke voorzieningen getroffen om de Gouwe te kruisen. Daarnaast is de Waddingerbrug meerdere malen in storing geweest door defecten in de besturingssysteem. De achterliggende oorzaak van deze storingen is gevonden en verholpen.
2.1.d: Naast de genoemde vier bruggen bij indicator 2.1.c is de Bolgerijnsebrug door een defecte elektromotor 1 werkdag in storing geweest voor het vaarwegverkeer.
2.1.e/f: De doelstelling is behaald.
2.1.g/h: De ongevallenstatistieken met de aantallen dodelijke slachtoffers, die in 2019 te betreuren zijn, worden in april bekend gemaakt. Dit is te laat om in deze jaarstukken op te nemen. Over de verkeersslachtoffers in Zuid-Holland in 2018 zijn Provinciale Staten per brief geïnformeerd. (Algemene Statencommissie van 12 juni 2019).
2.1.i: Tot en met 2017 werd voor deze indicator gebruik gemaakt van data afkomstig uit het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN) een enquête-onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van mensen in Nederland. In 2018 is dit onderzoek gewijzigd in het onderzoek: Onderweg in Nederland (ODiN). Hierbij is de opzet van het onderzoek flink gewijzigd. Ten opzichte van de resultaten t/m 2017 zijn veel resultaten in 2018 sterk gewijzigd. Zo ligt bijvoorbeeld de totale vervoerprestatie in Nederland 8,8% hoger dan in 2017. (Respectievelijk 2017: 194,2 miljard reizigerskilometers en 2018, 211,3 miljard reizigerskilometers). Specifiek voor de fiets geldt dat in :2018 3,9 miljard meer reizigerskilometers zijn afgelegd (18,4 miljard versus 14,5 miljard). Om de waarde van deze methodebreuk goed te kunnen bepalen zijn meerdere jaren van onderzoek in de gewijzigde opzet nodig. Hierdoor is het niet mogelijk om de indicator in deze jaarstukken te vullen. Een uitgebreide toelichting is te vinden in de: "Eindrapportage Onderweg in Nederland (ODiN) 2018 ".
2.1.j/k: De doelstelling is niet gehaald. Hier liggen twee oorzaken aan ten grondslag. Ten eerste is in 2019 het aantal en daardoor ook het volume van zandtransporten voor de Rijnlandroute afgenomen. Ten tweede is in 2019 de hefbrug Boskoop van 10 oktober tot en met 20 november dicht geweest voor weg- en vaarwegverkeer. De provincie constateerde op donderdag 10 oktober dat de hefbrug Boskoop zonder het nemen van maatregelen constructief onveilig was. In de periode 10 oktober tot 20 november 2019 zijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd en is de Gouwe tussen Gouda en Boskoop volledig gestremd geweest voor scheepvaart.
2.1.l: De doelstelling is behaald.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Beheer en onderhoud
In 2019 zijn reguliere onderhoudsprojecten aan provinciale wegen en vaarwegen uitgevoerd. Het betreft onder andere het onderhoud aan de N207, N231, N444, N470 en N489; het onderhoud aan de oevers van traject 1 (Delftse Schie), traject 4 (Rijn-Schiekanaal / Oude Rijn), traject 5 (De Zijl), en traject 9 (Gouwe); en het onderhoud aan de Sluis Leidschendam, Leiderdorpsebrug en diverse kunstwerken op de Zijl, het Aarkanaal en de Oude Rijn. Daarbij zijn indien wenselijk ook functionele verbeteringen meegenomen om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren.
De provincie constateerde op donderdag 10 oktober 2019 dat de hefbrug Boskoop zonder verdere maatregelen te nemen constructief onveilig was. Werkzaamheden zijn uitgevoerd om de brug weer constructief veilig te maken. Woensdag 20 november 2019 na de avondspits kon de hefbrug weer gebruikt worden door het wegverkeer. Na verwijdering van de tijdelijke pontonbrug is de volgende ochtend de stremming voor de scheepvaart opgeheven.
In 2018 is geconstateerd dat het onderhoud aan beweegbare kunstwerken vertraging oploopt. Om deze vertraging in te lopen zijn diverse acties opgezet, onder de noemer "Aanpak boeggolf beweegbare kunstwerken". Dit heeft onder andere geleid tot een strakkere beschrijving van het onderhoudsproces en de diverse rollen binnen dit proces. In 2019 is gestart met de implementatie hiervan. Zowel de vertraging in onderhoudsprojecten beweegbare kunstwerken als de gebeurtenissen met de hefbrug Boskoop vormen aanleiding voor de start van extra analyse en inspecties naar de technische staat van de provinciale beweegbare kunstwerken; dit om risico’s op stremmingen door achterstanden in onderhoud te beheersen.
In 2019 is de incidentcoördinatie-desk (IC-desk) gestart. Hiermee is binnen de provincie Zuid-Holland de incident- en storingsafhandeling op de (vaar)weg gecentraliseerd met als doel om de hinder - als gevolg van incidenten en storingen - tot een minimum te beperken. Voor de realisatie van een nieuwe bediencentrale is een project gestart. In december 2019 is met de Stichting Brugwachtershuisjes een overeenkomst aangegaan om de bekende markeringspunten en monumenten, die niet meer worden gebruikt, te exploiteren en onderhouden.
Met betrekking tot de bedrijfsvoering heeft de provincie zijn certificaat Assetmanagement, na de jaarlijkse externe audit, behouden. Aanvullend is voor de centrale brugbediening het Certificaat Safety Assesment brug 2.0 behaald. Het ontwerp voor besturing op afstand is verbeterd door rekening te houden met fouten die in normaal gebruik en voorspelbaar misbruik kunnen voorkomen. Hiermee wordt de veiligheid voor de gebruiker op een hoger niveau gebracht. Inmiddels zijn zeven bruggen uitgevoerd op basis van Brug 2.0.
Provinciale (wegen)projecten
In het project Rijnlandroute vorderen de werkzaamheden volgens planning. Er is gewerkt aan de zogenaamde diamantaansluiting Leiden-West (N206/A44) en de tunnelboormachine (Gaia) is begin augustus gestart met boren. Het contract voor de Tjalmaweg is in 2019 gegund. Via participatiebijeenkomsten is de omgeving betrokken bij het ontwerp, bouwmethode en planning van de (tijdelijke en definitieve) Tjalmaweg en de inrichting van de Parkstrook/Snelfietspad. Ook is de tunneltechnische installatie nu al aangesloten op de verkeerscentrale Rhoon. Tot slot is de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en provincie voor de nieuwe tunnel in de N434 bekrachtigd en is bij kaderbesluit Infrastructuur 2020 het projectbudget verhoogd, omdat in de periode 2015-2019 niet was geïndexeerd.
In het Westland is in 2019 de verbreding van de N213 tussen de Middel Broekweg en de Dijkweg gestart en de aansluiting van de Westlandroute (verbinding N213 met de Veilingroute) op de N465 en de Lange Broekweg gemaakt. Ook is er een fietstunnel gemaakt onder de Westlandroute door.
Voor de N211 (Wippolderlaan) is voor het nieuwe ontwerp van de Wippoldervariant het projectbudget verhoogd en het ontwerp is verder uitgewerkt (geluid, inrichting en inpassing) met inbreng van de omgeving door participatieavonden in aanloop naar de start van de ruimtelijke procedure.
Voor de N59 is een breed maatregelenpakket opgesteld om de verkeersveiligheid, doorstroming, duurzaamheid (CO2 reductie) en ecologie te verbeteren. Zo zijn er al slimme bandenpompen geïnstalleerd en is afgesproken om een rijbaanscheiding toe te passen tussen het Hellegatsplein en de kruising met de Schaapsweg. Voor de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda is in 2019 de voorkeursbeslissing genomen en een bestuurlijke overeenkomst tussen RIjk en regionale partijen gesloten. De Bochtafsnijding Schie is, op de aanleg van natuurvriendelijke oevers na, afgerond.
Verder is gewerkt aan de verkenning Beter Bereikbaar Gouwe met participatie vanuit de omgeving. Ook heeft de Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit een advies opgesteld. Afgesproken is om alle mogelijke maatregelen in het onderzoek te houden.
In 2019 is een nieuwe analyse opgeleverd over de verschillende infrastructuurnetwerken zoals wegen, vaarwegen en fiets en waar zij elkaar (kunnen) versterken en belemmeren. Deze netwerkanalyse is uitgewerkt in een concept netwerkviewer (in ontwikkeling).
Afspraken Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)
Voor Zuid-Holland is de bereikbaarheid van internationale knooppunten zoals de haven van Rotterdam, luchthaven Schiphol en de greenports in Westland en Oostland van groot belang en dat heeft dan ook specifieke aandacht. De afspraken met het Rijk worden jaarlijks in het bestuurlijk overleg MIRT vastgelegd.
In het bestuurlijk overleg MIRT van 2019 zijn diverse besluiten genomen en afspraken gemaakt die een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van Zuid-Holland. Het gaat onder meer om de volgende afspraken tussen Rijk en regio:
- Gezamenlijke bereikbaarheidsaanpak om de hinder voor weggebruikers en omwonenden tijdens onderhoudswerkzaamheden zoveel mogelijk te beperken;
- Financiële reservering voor de aanpak van de fietsenstallingen op de stations Leiden Centraal en Dordrecht;
- Gezamenlijke pre-verkenning voor de spoorlijn Leiden – Dordrecht (de zogeheten Oude Lijn) en de onderliggende lijnen om zo met elkaar nader te bepalen welke maatregelen nodig zijn om het openbaar vervoer verder te versterken;
- Het Rijk heeft voor de komende vier jaar € 250 mln per jaar beschikbaar gesteld voor de bouw van betaalbare woningen in gebieden in Nederland waar de druk op de woningmarkt het hoogst is, waaronder de Randstad;
- Startbeslissing voor de Oeververbindingen Rotterdam. Dit is van groot belang voor de doorstroming op de A16/Brienenoordcorridor, de bereikbaarheid in Rotterdam en de oplossing van het knelpunt op de Algeracorridor;
- Bestuursovereenkomst voor de ontwikkeling van het Central Innovation District/Binckhorst in Den Haag inclusief maatregelen voor bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets;
- Startbeslissing voor de MIRT-verkenning A12 Gouda – de Meern uiterlijk in het najaar 2020. Daarbij zal bijzondere aandacht worden gegeven aan oplossing van de problematiek rond de aansluitingen, waaronder de aansluiting van de N11 op de A12 bij Bodegraven;
- Voor de gebiedsuitwerkingen Logistieke bereikbaarheid Westland en bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven is de probleemanalyse afgerond en worden maatregelen uitgewerkt en de effectiviteit en kosten bepaald;
- Financiële afspraken zijn gemaakt over het doortrekken van de spitspendel Leiden-Utrecht. Ook is met het Rijk afgesproken dat we tijdens het bestuurlijk overleg MIRT in het najaar van 2022 nadere afspraken maken over het lange termijn perspectief van deze verbinding. Dan is ook duidelijk welke maatregelen nodig zijn om de baanstabiliteit op lange termijn te verbeteren;
- Voor de MIRT-Verkenning A15 is de startbeslissing gepubliceerd, is een start gemaakt met de participatie, zijn de bestuurlijke en de maatschappelijke adviesgroepen samengesteld en zijn de eerste noodzakelijke producten opgesteld.
Europa
Zuid-Holland is een internationaal transportknooppunt. Via vaarwegen, spoor en snelwegen zijn we verbonden met het Europese achterland. Ook in 2019 is gewerkt aan de kwaliteit van deze internationale verbindingen. Met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen is daartoe op 25 februari 2019 een Werkagenda Mobiliteit & verkeer ondertekend in Zwolle, met als concreet vervolg het grensoverschrijdende project met Noordrijn-Westfalen RH2INE.
Daarnaast is de uitvoering gericht op het Trans-Europese-Netwerkenprogrammavan de EU, waaraan een bijdrage wordt geleverd aan verduurzaming van OV (3Emotion en JIVE2), de realisatie van 4 truckparkings in Nederland (SecureNL), verduurzaming van infrastructuur in de Eurodelta (STISE). Het ROV (Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid) van Zuid-Holland was genomineerd als ‘best practice’ naar aanleiding van de deelname aan de Europese Mobiliteitsweek in september 2019.
Voor Clean Inland Shipping (CLINSH), een Europees project met cofinanciering uit het LIFE-fonds (dat een bijdrage te levert aan verduurzaming van de binnenvaart), zijn de eerste resultaten gepresenteerd in Brussel.
We werken daartoe samen met de Europese Commissie, Europese Netwerken alsEGTC Rhine-Alpine, POLIS, UITPen met Europese partnerregio’s waaronder Noordrijn-Westfalen en Vlaanderen.
Goederenvervoer
Naast (onderhouds)projecten voor wegen en vaarwegen zijn maatregelen genomen om de doorstroming op de vaarwegen en het Goederenvervoer over water op een innovatieve manier te verbeteren. Om het binnenvaartnetwerk beter te benutten (modal shift van weg naar vaarweg) zijn via het NewWays Zuid-Holland logistieke adviezen gegeven aan verladers. Daarbij is ook gekeken naar de randvoorwaarden voor de binnenvaart (infrastructuur en overslaglocaties) en optimalisering van de binnenvaart. Ze is gestimuleerd om autonoom varen en digitalisering van de logistieke keten te onderzoeken en in te zetten op nieuwe logistieke concepten (bijvoorbeeld fijnmazige stadsdistributie). In 2019 is in de Delftse regio overleg geweest met bouwbedrijven (woningbouw), afvalbedrijven en stedelijke distributiebedrijven over innovatieve binnenvaart concepten.
In het kader van Blauwe Golf Verbindend is verder gewerkt aan het samenbrengen van data uit verschillende informatiesystemen om deze realtime te ontsluiten voor reizigers op het water en op de weg.
In 2019 is gewerkt aan mogelijkheden om continentale verse lading uit de Greenports in Zuid-Holland via het spoor te vervoeren naar onder andere Duitsland. Ook is met de initiatiefnemers van de Holland Rail Terminal en de betrokken verladende en vervoerende bedrijven gewerkt aan spoorverbindingen voor vers- ladingen. Dit heeft geresulteerd in een spoorboekje voor vers naar Berlijn.
Smart Mobility en Dynamisch Verkeersmanagement
In 2019 is ermee gestart om bij verkeerslichten groen-prioriteit te geven voor vrachtwagens. Zo wordt tijd, brandstof en CO2 bespaard. Er is veel geïnvesteerd in de relatie met de transportsector die enthousiast is over dit initiatief. Op 29 oktober was het startschot voor de autonome people mover bij de Europese ruimtevaartorganisatie ESA ESTEC in Noordwijk waar de provincie subsidie aan heeft verleend om ervaring op te doen met onbemand vervoer en voor- en natransport van het openbaar vervoer. Ook is in Zuid- Holland de aftrap gegeven voor Mobility as a Service (MAAS) waarbij mensen worden verleid om zich efficiënter en duurzamer te verplaatsen.
Duurzame mobiliteit
In 2019 is de N211 "weg van de energietransitie" opgeleverd, met 22 toegepaste innovaties op het vlak van energieopwekking en CO2 reductie. Bij de verdubbeling van de Veilingroute tussen de Middel Broekweg en de aansluiting op de Westlandroute is 30% CO2 uitstoot bespaard. Er is speciaal asfalt (lynpave) gebruikt waarbij een deel van de bitumen is vervangen door plantaardige lijnolie waardoor het asfalt sterker is en langer meegaat.
Verder is in het voorjaar van 2019 gestart met het groot onderhoud aan de N470. Na dit groot onderhoud is de N470 de duurzaamste weg van Nederland. Het is de eerste weg die over de volledige lengte CO2-negatief wordt vernieuwd. Daarbij worden ook doorstroming en veiligheidsbeleving naar de laatste inzichten verbeterd. De werkzaamheden lopen door tot het voorjaar van 2020.
Fiets
Fietsen levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de provincie. Daarom is geïnvesteerd in goede fietspaden en fietsroutes. Er zijn uiteenlopende verbeteringen van het fietsnetwerk gerealiseerd. Fietsers, voetgangers en ruiters hebben hun eigen plek gekregen op het veelgebruikte Virulypad tussen Zoetermeer en Delft. De fietsbrug over de Oude Rijn in Katwijk is in gebruik genomen en er zijn stukken fietsroute van de F15 IJsselmonde gereed gekomen.
In 2019 is de provinciale visie op de realisatie van een hoogwaardig, veilig, aantrekkelijk en snel netwerk van fietsroutes vastgesteld dat de hele provincie ontsluit, de ‘toekomstagenda snelfietsroutes’. Daarnaast is in samenwerking met gemeenten, waterschappen en Rijkswaterstaat een netwerk van meer dan 80 telpunten voor fietsverkeer ontwikkeld, aanbesteed en gegund. Zo krijgen we inzicht in de ontwikkeling van het fietsverkeer in het algemeen en het effect van verbeteringen in het bijzonder. In een serie Ontwerpcafé’s zijn beleidsmakers en fietsers uit Zuid-Holland uitgenodigd om in een workshop oplossingen aan te dragen voor drukke punten. Kennisuitwisseling is ook georganiseerd met de Zuid-Hollandse afdelingen van de Fietsersbond.
Verkeersveiligheid
Via het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) heeft de provincie in 2019 weer gedragsbeïnvloedings-activiteiten voor verkeersveiligheid uitgevoerd. Onder het centrale thema “Maak een punt van Nul verkeersslachtoffers” zijn de programma’s "School op Seef" en "Totally Traffic" en landelijke verkeersveiligheid campagnes (zoals BOB) voortgezet.
Ook is een start gemaakt met het opstellen van het Strategische Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV), een gezamenlijke strategische visie op de aanpak van het verkeersveiligheidsbeleid van alle overheden. Hiervoor is een startakkoord ondertekend door de provincie met de ambitie om te streven naar nul slachtoffers. Hiervoor is een regionale risicoanalyse uitgevoerd naar grootste risico’s per regio en deze is besproken met de regio.
Vervolgens heeft een gezamenlijke aftrap plaatsgevonden met Zuid-Hollandse regio’s voor de implementatie van het SPV. Tot slot is afgesproken om samen met de Metropool regio Rotterdam Den Haag (MRDH), politie en het openbaar ministerie te verkennen hoe de handhaving van verkeersonveilig gedrag vergroot kan worden.
Luchtvaart
De aandacht voor luchtvaart is voor de provincie in 2019 verder toegenomen. De balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid, de woningbouwopgave en energietransitie speelt bij dit onderwerp een belangrijke rol.
Bij zowel de luchthaven Schiphol als Rotterdam The Hague Airport (RTHA) vlakt de groei, van de afgelopen jaren, in aantallen passagiers af. Ondanks een gelijk blijvend aantal vluchten zorgt de luchtvaart voor een toenemend aantal klachten. In 2019 is een proces gevoerd voor een nieuw luchthavenbesluit voor RTHA. De provincie is hierin een van de deelnemende partijen. Dit proces is nog niet afgerond.
In 2019 is in de Omgevingsraad Schiphol, waar de provincie Zuid-Holland een van de deelnemende partijen is, geprobeerd om een akkoord te sluiten met belanghebbenden over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. Dit heeft niet geleid tot een eensluidend advies aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).
Het Rijk is gestart met een participatietraject rond de herziening van de Luchtvaartnota en de Luchtruimherziening. Hiermee wil het Rijk het beleid voor de komende decennia maken. De provincie Zuid-Holland heeft belang bij inbreng en is actief in de totstandkoming van deze trajecten. Deze ontwikkelingen hebben extra inzet gevraagd van de provinciale organisatie.
Een evaluatie naar de beleidsregel: ‘Landen en Opstijgen’ is gestart. De uitkomsten hiervan kunnen gebruikt worden voor een herziening van deze beleidsregel in 2020.
Stand van zaken extra investeringen in slimmer, schoner en sterker Zuid-Holland:
Met de investeringsimpuls ‘Nieuwe Impuls Verduurzaming Mobiliteit’ is het volgende bereikt:
- Versterking en uitbreiding van het concept ‘weg van de energietransitie (N211 en N470). De werkzaamheden aan de N211 tussen Poeldijk en Den Haag zijn afgerond. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een zeer geslaagd project waarin de eerste CO 2 -negatieve weg van Nederland is gerealiseerd en de verbinding met lokale bedrijven en bewoners is gezocht.
- De werkzaamheden aan de volgende weg (N470) zijn gegund. Dit is de eerste weg die over de volledige lengte van 17 kilometer CO 2 -negatief wordt vernieuwd. De uitvoering is gestart in 2019 en duurt twee jaar. Er wordt een mix van maatregelen uitgevoerd die energie besparen en opwekken. Hier wordt onder andere een proef gedaan met asfalt. Het asfaltmengsel bepaalt voor een groot deel hoe energiezuinig een weg is. Binnen het traject zijn 2 locaties aangewezen als proeftuin waar nieuwe asfaltmengsels met verschillende eigenschappen getest worden.
- De provincie Zuid-Holland en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat hebben samen een SBIR (Small Business Innovation Research)-competitie in gang gezet. Het SBIR-traject wordt een proeftuin van de natte infrastructuur. Het doel van deze competitie is om innovatieve bedrijven te stimuleren haalbare oplossingen te vinden om duurzame energie op te wekken langs de provinciale oevers/kades. In dit traject zijn ondernemers uitgenodigd om haalbaarheidsstudies op te stellen en proefprojecten uit te voeren voor de energietransitie van vaarwegen. In 2019 is fase 1 van de SBIR afgerond. In deze fase zijn acht haalbaarheidsstudies voltooid. Hiervan zijn drie initiatieven geselecteerd om een pilot uit te voeren. Het betreft twee initiatieven die een damwandconstructie combineren met warmte-koude opslag en één initiatief dat energie wint uit golfbeweging. De pilots vinden plaats in 2020.
- Opschaling van het duurzame openbaar vervoer met waterstofbussen. Op 20 november 2019 heeft de provincie met I&W een samenwerkingsovereenkomst getekend voor JIVE II, waarbij een opschaling naar 50 bussen voor Nederland in vier regio`s (Groningen, Drenthe, Flevoland en Zuid-Holland) is voorzien. Hiervan zullen er 20 in de provincie Zuid-Holland gaan rijden, uiterlijk in 2021. Cofinanciering van de EU en ministerie van I&W is beschikbaar. Momenteel wordt er gewerkt aan de aanbesteding voor aankoop van de waterstofbussen.
Wat heeft dat gekost?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 181.780 | -10.793 | 170.987 | 192.354 | -21.366 | 112% |
Baten | 20.782 | -9.037 | 11.744 | 20.260 | -8.516 | 173% |
Subtotaal baten en lasten | 160.998 | -1.755 | 159.243 | 172.094 | -12.850 | |
Toevoeging aan reserves | 38.464 | -228 | 38.236 | 37.535 | 701 | 98% |
Onttrekking aan reserves | 9.996 | 4.803 | 14.799 | 6.911 | 7.888 | 47% |
Subtotaal reserves | 28.469 | -5.031 | 23.438 | 30.624 | -7.187 | |
Resultaat | 189.467 | -6.786 | 182.681 | 202.718 | -20.037 | 111% |
Toelichting afwijking
Lasten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Lasten | |
€ 6,5 (v) | De nadere uitwerking van de bestuurlijke intentieafspraken tot overdracht van de N472 |
€ 0,9 (n) | Om de constructie van de Hefbrug Boskoop te versterken en tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen gedurende de werkzaamheden is € 0,9 mln uitgegeven. |
€ 0,0 (v) | De aannemer voert het onderhoud aan de N213 (1,8 mln n) sneller uit dan oorspronkelijk gepland. Door extra voorbereidingstijd voor verbreding van het fietspad is het werk aan de N207c vertraagd (€ 1,7 mln v). Daarnaast zijn er kleine kasritme verschuivingen, zowel versnelling als vertraging, op diverse andere projecten (0,1 mln v). |
€ 2,8 (n) | De overbesteding op het dagelijks beheer en onderhoud heeft voor een deel betrekking op extra onderhoudsmaatregelen aan het groenareaal. Daarnaast zijn binnen het vaarwegcontract extra uitgaven geweest doordat het bezwaar tegen de voorgenomen gunning van het regiocontract gegrond is verklaard. Tot slot zijn binnen het onderhoudsbestek voor wegen en kunstwerken extra planmatige onderhoudsmaatregelen binnen de dagelijkse onderhoudsbestekken uitgevoerd. |
€ 0,5 (n) | Om onderbesteding tegen te gaan is voor het onderzoeksbudget verkeer- en vervoerbeleid gewerkt met overprogrammering. Voor 2019 heeft dit geleid tot een overschrijding van het budget. Ten laste van het budget zijn onder andere extra bijdragen voor Groene Cirkels, de verkenningen naar truckparkinglocaties en Central Innovation District (CID)-Binckhorst betaald en diverse andere beleidsonderzoeken uitgevoerd op het vlak van personenvervoer, goederenvervoer, logistiek, smart mobility en fiets. Voor deze onderzoeken is ook tijdelijk externe deskundigheid ingehuurd. |
€ 0,9 (v) | Een aantal geplande activiteiten van het ROV zijn in 2019 om verschillende redenen niet uitgevoerd. Het is de bedoeling deze activiteiten in 2020 alsnog uit te voeren. |
€ 4,5 (n) | In 2019 heeft een aantal projecten, onder andere het project Beter Benutten Goederenvervoer, tussentijds afgerekend met de in het verleden hiervoor gereserveerde BDU-middelen. |
€ 0,2 (v) | De subsidieaanvraag van het ministerie van I&W van € 0,8 mln voor de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel - Gouda kon niet meer in 2019 worden afgedaan. |
€ 0,4 (v) | Voor Beter Bereikbaar Gouwe zijn minder kosten gemaakt dan verwacht. De onderzoekswerkzaamheden hebben vertraging opgelopen doordat een gepland bestuurlijk overleg niet door kon gaan. |
€ 1,6 (n) | Als gevolg van onherstelbare schade aan de SolaRoad elementen (zonnepanelen in de weg met zwaar verkeer) is de pilot afgebroken en hebben partijen de overeenkomst per 1 november 2019 opgezegd. De uitgaven mogen daarom niet meer worden geactiveerd en moeten direct ten laste van de exploitatie worden genomen. |
€ 0,1 (v) | Kleinere afwijkingen op diverse activiteiten. |
€ 3,3 (v) | Apparaatslasten. Zie paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 22,5 (n) | Kapitaallasten. Er is € 8,5 mln extra afgeschreven op de bijdragen in activa van derden, omdat de ontvangers van de subsidie het betreffende activum niet hebben geactiveerd. Het is de provincie dan niet toegestaan de bijdrage te activeren, met uitzondering van bijdragen aan het Rijk. Daarnaast zijn er ontvangers van de subsidie die in een kortere periode afschrijven dan de provincie en in die gevallen dient de provincie de afschrijvingen daarop aan te passen. |
Baten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Baten | |
€ 1,1 (v) | Binnen het RWS-project A16 Rotterdam zijn afspraken gemaakt met het Rijk voor de overdracht van de N209. Eén van de afspraken betrof de afkoop van de boekwaarde N209 op het moment van de overeenkomst. In 2019 is dit bedrag ontvangen. |
€ 0,3 (v) | Bij het opstellen van de begroting worden de baten conservatief begroot. Hierdoor zijn op het dagelijks beheer en onderhoud dat in opdracht van en in rekening voor derden is uitgevoerd, waaronder objectbediening, netto € 1,2 mln extra baten ontvangen. De eindafrekening voor het namens de provincie Utrecht uitgevoerde onderhoud Merwedekanaal periode 2015-2018 was € 0,9 mln lager dan het op basis van voorschot berekende bedrag. In verband met de vorming van de gemeente Vijfheerenlanden en de totstandkoming van de nieuwe beheerovereenkomst met de provincie Utrecht voor het Merwedekanaal zijn de onderhoudsprojecten tijdelijk stil gelegd. |
€ 2,1 (v) | Het onderhoud aan de Leiderdorpsebrug, eigendom gemeente Leiderdorp, wordt in 2019/2020 uitgevoerd. Voor de in 2019 uitgevoerde werkzaamheden is de bijdrage al ontvangen (€ 1,5 mln). De baten van derden voor het werk aan de N470 worden door de planning van de werkzaamheden pas in 2020 ontvangen (€ 1,3 mln). Daarnaast zijn op de andere onderhoudsprojecten de baten conservatief geraamd (€ 0,3 mln). |
€ 3,9 (v) | In 2019 hebben een aantal projecten, onder andere het project Centrale as N213 (Beter Benutten Goederenvervoer), tussentijds afgerekend met de gereserveerde BDU-middelen. |
€ 1,2 (v) | Voor de aanleg van een nieuw deel van de A16 Rotterdam is grond verkocht aan de staat en zijn opstalrechten gevestigd en beëindigd. De opbrengst bedroeg € 0,8 mln. |
€ 0,6 (n) | Vanwege minder uitgevoerde activiteiten door het ROV blijven ook de baten achter bij de raming. |
€ 0,2 (v) | Voor de Programmatische Aanpak Gouwe zijn in 2019 de bijdragen van de regiopartners geformaliseerd en ook direct uitgekeerd. |
€ 0,1 (v) | Voor het programmateam en de werkgroep financiën BO MIRT Goederenvervoer Corridors (GVC) zijn bijdragen ontvangen van de provincies Gelderland, Limburg en Noord Holland en van het ministerie van I&W. |
€ 0,1 (v) | Een deel van de lasten voor duurzaam veilige infrastructuur wordt gedekt door een bijdrage uit de OVPBDU. |
€ 0,1 (v) | Kleinere afwijkingen op diverse activiteiten. |
Storting
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Toevoeging aan reserve | |
€ 0,8 (v) | Egalisatiereserve beheer en onderhoud. |
€ 0,1 (n) | Egalisatiereserve exploitatieprojecten PZI. |
Onttrekking aan reserve
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Onttrekking aan reserve | |
€ 1,2 (n) | Egalisatiereserve exploitatieprojecten PZI. |
€ 6,4 (n) | Reserve Bereikbaarheid. |
€ 0,2 (n) | Reserve Mobiliteit |
Instrumentarium
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR 2 Egalisatiereserve expl proj PZI | 5.490 | 0 | 5.490 | 5.540 | -50 |
PR 2 Bereikbaarheid | 12.046 | 2.701 | 14.747 | 14.747 | 0 |
PR 2 Mobiliteit | 1.929 | 0 | 1.929 | 1.929 | 0 |
PR 2 Egalisatiereserve beheer & onderhoud | 19.000 | -2.930 | 16.070 | 15.319 | 751 |
Totaal toevoeging aan reserve | 38.464 | -228 | 38.236 | 37.535 | 701 |
PR 2 Egalisatiereserve expl proj PZI | 4.600 | -2.148 | 2.453 | 1.240 | 1.213 |
PR 2 Bereikbaarheid | 3.296 | 6.950 | 10.246 | 3.812 | 6.434 |
PR 2 Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | -244 | 244 |
PR 2 Voorm.Invest.budg.Sted.Vern.3 (ISV3) | 1.100 | 0 | 1.100 | 1.103 | -3 |
PR 1 IODS | 1.000 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 |
Totaal onttrekking aan reserve | 9.996 | 4.803 | 14.799 | 6.911 | 7.888 |
Saldo reserves | 28.469 | -5.031 | 23.438 | 30.624 | -7.187 |
Bijdrage Verbonden partijen
De provincie participeert in het Wegschap Dordtse Kil, samen met andere partijen is de provincie eigenaar van de Kiltunnel die de N217 met de N3 verbindt. De Kiltunnel maakt deel uit van het gezamenlijke infrastructurele netwerk van provincie en andere wegbeheerders.