Doel 1-3 Recreatie en groenbeleving
Wat hebben we bereikt?
Met dit doel wordt beoogd het volgende te bereiken:
- Een toegankelijk, gevarieerd en robuust groenblauw netwerk van gebieden, waterwegen, routenetwerken en landschappen in Zuid-Holland.
- Een aantrekkelijke overgang van stedelijk naar landelijk gebied voor diverse recreantengroepen.
- Grote betrokkenheid van particulieren, bewoners en ondernemers bij versterking van groen- en waterbeleving (groenparticipatie) en de biodiversiteit.
De provincie heeft een bijdrage geleverd aan een groenblauw netwerk om daarmee de recreatiemogelijkheden in Zuid-Holland te vergroten. Hierdoor is bevorderd dat het groen op een aantrekkelijke manier bereikbaar is (juist ook vanuit de stad) en het landschap beleefbaar, vanaf het water of over land. Dit zorgt voor een toenemende waardering van het recreatief groen door de inwoners van Zuid-Holland en een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat.
Met het oog op een aantrekkelijke overgang van stedelijk naar landelijk gebied is ook gewerkt aan een betere aansluiting tussen de verschillende groenblauwe netwerken, waarmee een meer samenhangende structuur is ontstaan. Na nieuwe gebieden en routestructuren voor fietsen, wandelen, en varen te hebben gemaakt, is er nu aandacht voor nieuwe infrastructuur voor paardrijden.
Er is een accentverschuiving gekomen naar beter beleefbaar maken en beter benutten van bestaande recreatievoorzieningen en (regionale) samenwerkingsverbanden opzetten of intensiveren, zoals bij de Nationale Parken.
Er is meer draagvlak en een gedeelde verantwoordelijkheid voor een duurzaam behoud van de groene en blauwe ruimte in Zuid-Holland, doordat de provincie bij het uitdenken en uitvoeren van plannen ervoor heeft gekozen om dit samen met belanghebbende organisaties en burgers te doen.
Effectindicatoren (= outcome indicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streefwaarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
1.3.a | Percentage Zuid-Hollanders dat tevreden is met recreatief groen in de buurt (straal van 2 km en/of binnen 10 minuten fietsen) | 73% | 73% | 84% | |||||
1.3.b | Percentage Zuid-Hollanders dat tevreden is met recreatieve routenetwerken (varen, fietsen, wandelen) | 66% | 70% | 83% | |||||
Verantwoording effectindicatoren
1.3.a: De meetwaarde van 84% ligt hoger dan de streefwaarde van 73%. Bij de streefwaarden is destijds gekozen voor een constante waarde van 73% in aansluiting op de nulmeting, waarbij enerzijds de investeringen in groen en anderzijds de verdere verstedelijking en infrastructurele uitbreidingen elkaar in evenwicht houden. De bijdrage aan een groenblauwe structuur lijkt een positieve invloed te hebben op de tevredenheid met recreatief groen in de buurt.
1.3.b: De meetwaarde van 83% ligt hoger dan de streefwaarde van 70%. Mogelijke verklaring hiervoor is de voltooiing van een provinciedekkend wandelroutenetwerk en investeringen in een betere verbinding van stad en land voor (met name) fietsers.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de groenbeleving te vergroten, zijn nieuwe groengebieden en recreatieve netwerken gemaakt. Zo is inmiddels 33 ha aan nieuw recreatiegebied in de Nieuw Dordtse Biesbosch gemaakt en is ook de inrichting van de Nieuwe Driemanspolder afgerond (oplevering voorzien in 2020).
Ook zijn kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd in bestaande gebieden en netwerken. De bezoekersdruk op de gebieden neemt steeds verder toe, ook door bezoekers van buiten de provincie. Daarom is het nodig de opvangcapaciteit te vergroten en de bezoekersstromen te reguleren, om kwetsbare natuur te ontlasten. Dit gebeurt altijd met oog voor behoud van de kernkwaliteiten van de gebieden. Om aan te sluiten op de actuele recreatiewensen van de Zuid-Hollandse inwoners is regionaal maatwerk nodig.
De afgelopen jaren zijn de meeste provinciale recreatiegebieden overgedragen aan gemeenten. De provincie heeft momenteel nog zeven recreatiegebieden in eigendom. Voor het recreatiegebied Vlietland is afgelopen jaar gestart met een toekomstperspectief, in nauwe samenwerking met gebiedspartijen.
Voor beheer van recreatiegebied Bentwoud wordt gewerkt aan een beheerplan met meerjarige financiële planning. Ook is voor Bentwoud een evaluatie uitgevoerd naar de samenwerkingsafspraken met de betrokken gemeenten en Staatsbosbeheer, als opmaat naar nieuwe samenwerkingsafspraken in 2020.
Er is inmiddels een provinciedekkend wandelroutenetwerk ontstaan. Om de afstemming van beheer en onderhoud en de vindbaarheid van recreatieve routenetwerken te bevorderen, is in 2019 gestart met een verkenning naar het draagvlak voor een routebureau. Daarnaast zijn de contracten voor circa 30 km aan boerenlandpaden in 2019 verlengd. Aan de landelijke stichting Fietsplatform is een provinciale bijdrage toegekend voor de icoonfietsroutes Maasroute en Kustroute. De Maasroute is in mei 2019 geopend.
In het kader van routenetwerken zijn voor het Ruiterpadenplan fase 1 de eerste subsidieaanvragen voor groot onderhoud ingediend. Deze fase is erop gericht bestaande ruiterpaden op te knappen en schakels in de bestaande routenetwerken te maken(motie 743).
Samen met gebiedspartners werkt de provincie aan twee Zuid-Hollandse nationale parken: Hollandse Duinen en NL Delta Biesbosch-Haringvliet. Voor NLDelta is in 2019 de samenwerking tussen de initiatiefnemers van NLDelta, provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant bestendigd door een samenwerkingsovereenkomst waarin partijen middelen (geld en capaciteit) hebben toegezegd voor het voorbereidende werk om de status van Nationaal Park aan te vragen. Voor Nationaal Park Hollandse Duinen (NPHD) is in 2018 al een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Beide parken willen in 2021 de status van Nationaal Park hebben. In dat licht wordt verder gewerkt aan de governance en duurzame financiering, educatiestrategie en de uitwerking van ambities.
De verantwoordelijkheid (ook financieel) voor het beheer en onderhoud is zoveel mogelijk neergelegd bij regionale partijen, soms met hulp van vrijwilligers. Er is vaak sprake van (co)financiering, bijvoorbeeld via subsidie of door regionale gebiedsprogramma’s mede te ontwikkelen, partijen te verbinden en samenwerking, kennisuitwisseling en voorlichting te stimuleren. Daarnaast zijn projecten en vrijwilligersinitiatieven ondersteund die bijdragen aan meer groenbeleving.
Met de samenwerkende partijen zijn meerjarige regionale gebiedsprogramma`s in de verschillende regiegroepen en landschapstafels verder uitgevoerd om groene ambities voor recreatie, natuur en duurzame landbouw te verwezenlijken. Het accent ligt daarbij op recreatieve projecten. Hiervoor waren coalitiemiddelen beschikbaar in de periode 2016 – 2019. Tot eind 2019 hadden de landschapstafels de tijd om projecten te starten en in het voorjaar van 2020 rapporteren zij over de resultaten.
De bestaande programma’s en projecten voor groenparticipatie zijn ook in 2019 gecontinueerd en uitgebreid.
Zo is er naast kinderen betrekken in het programma `Groen doet Goed` ook subsidie beschikbaar gesteld voor Tiny Forests.
Wat heeft dat gekost?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 27.199 | -459 | 26.740 | 23.221 | 3.518 | 87% |
Baten | 287 | -150 | 137 | 930 | -793 | 678% |
Subtotaal baten en lasten | 26.912 | -309 | 26.602 | 22.291 | 4.312 | |
Toevoeging aan reserves | 769 | 601 | 1.370 | 1.552 | -182 | 113% |
Onttrekking aan reserves | 8.622 | 356 | 8.978 | 6.057 | 2.921 | 67% |
Subtotaal reserves | -7.852 | 245 | -7.608 | -4.505 | -3.103 | |
Resultaat | 19.060 | -65 | 18.995 | 17.786 | 1.209 | 94% |
Toelichting afwijking
Lasten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Lasten | |
€ 1,5 (v) | De overdracht van recreatiegebied Ruyven heeft vertraging opgelopen. Hierdoor zijn de hiervoor bestemde middelen niet benut en zullen deze in 2020/2021 worden besteed. |
€ 0,2 (v) | Het betreft intrekking en verlaging van subsidies van diverse projecten waaronder het project Mallegatpark en Nassauhaven, de Blauwe Verbinding deeltracé Rhoonse Baan, Project Ruyven-Noord en aanleg en groene Inrichting gemeente Midden-Delfland. |
€ 0,5 (n) | Conform afspraak worden de niet begrote opbrengsten uit de verkoop Ruimte voor Ruimte rechten Eendrachtspolder verdeeld over de overige deelnemende partijen (gemeente Rotterdam, hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard en Recreatieschap Rottemeren). Zie ook toelichting bij baten. |
€ 1,3 (v) | Dit betreft een looptijdverlenging van de subsidie voor de Landschaptafel Leidsche Ommelanden van 31 december 2019 naar 31 december 2020. De middelen hiervoor zijn reeds beschikt en vallen binnen het totale budget dat voor de landschapstafels aanwezig is. |
€ 0,4 (v) | Voor het opknappen en het groot onderhoud van het ruiter- en menpadennetwerk is in totaal € 3,2 mln vrijgemaakt bij motie 743. Voor de begeleiding van de subsidieaanvragen voor het groot onderhoud van de bestaande ruiter- en menpaden is in de loop van het jaar een kwartiermaker ingehuurd. De geplande gecoördineerde regionale aanpak is hierdoor vertraagd. De eerste subsidieaanvragen zijn in 2019 ontvangen en worden in 2020 beschikt. |
€ 0,1 (v) | Dit gaat om ambities verkennen rondom waterrecreatie (congres) en ontwikkeling van strategieën om de beleefbaarheid te verbeteren. In verband met de coalitievorming is dit proces gestagneerd. |
€ 0,2 (v) | Met het Kaderbesluit Groen 2018 hebben PS ingestemd met het toekennen van € 0,8 mln voor procesgeld ter ondersteuning van verschillende initiatieven. In 2019 zijn er in dit kader voor € 0,6 mln aan toezeggingen gedaan, wat betekent dat € 0,2 mln niet zal worden ingezet. De toezeggingen hebben niet tot daadwerkelijke lasten in 2019 geleid. De gegeven opdrachten zullen in 2020 worden verantwoord. |
€ 0,2 (v) | Kleine afwijkingen op diverse activiteiten. |
€ 0,1 (v) | Apparaatslasten. Zie paragraaf Bedrijfsvoering |
Baten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Baten | |
€ 0,8 (v) | Niet begrote opbrengst uit de verkoop Ruimte voor Ruimte rechten Eendrachtspolder aan projectontwikkelaar. Conform afspraak worden deze opbrengsten verdeeld over de overige deelnemende partijen (gemeente Rotterdam, hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard en Recreatieschap Rottemeren. Zie ook toelichting bij lasten. |
Storting
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Toevoeging aan reserve | |
€ 0,2 (v) | Voor het beschikbaar houden van UPG40 middelen, welke door het vorige college beschikbaar zijn gesteld, wordt vanwege uitgestelde realisatie € 0,2 mln toegevoegd aan de reserve UPG40. |
Onttrekking aan reserve
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Onttrekking aan reserve | |
€ 4,9 (v) | Door lagere uitgaven voor de realisatie en de ontwikkeling van recreatiegebieden wordt voor € 0,2 mln en € 0,9 mln minder onttrokken aan respectievelijk de reserve Natuurnetwerk Nederland en de reserve Decentralisatieakkoord Natuur. Tevens een lagere onttrekking van € 1,1 mln aan het Voormalig Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing 3 en tot slot voor € 0,7 mln minder onttrokken aan de reserve Groene Ambities. |
Instrumentarium
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR 1 Groene ambities | 769 | 491 | 1.260 | 1.260 | 0 |
PR 1 Reserve UPG 40 | 0 | 110 | 110 | 292 | -182 |
Totaal toevoeging aan reserve | 769 | 601 | 1.370 | 1.552 | -182 |
PR 1 Groene ambities | 6.949 | 320 | 7.269 | 6.528 | 741 |
PR 1 Vlietland | 82 | 0 | 82 | 144 | -62 |
PR 1 Decentralisatieakkoord natuur | 0 | 0 | 0 | -920 | 920 |
PR 1 Reserve UPG 40 | 720 | -290 | 430 | 430 | 0 |
PR 1 NatuurNetwerk Nederland | 0 | 0 | 0 | -203 | 203 |
PR 2 Voorm.Invest.budg.Sted.Vern.3 (ISV3) | 800 | 318 | 1.118 | 0 | 1.118 |
PR OMO Frictiekosten algemeen | 70 | 8 | 78 | 77 | 1 |
Totaal onttrekking aan reserve | 8.622 | 356 | 8.978 | 6.057 | 2.921 |
Saldo reserves | -7.852 | 245 | -7.608 | -4.505 | -3.103 |
Bijdrage Verbonden partijen
Niet van toepassing.