Taak 1.4.7 Biodiversiteit: Beheer en onderhoud
De beleidsmatige en financiële toelichtingen op deze taak is, voor zover van toepassing, opgenomen onder het doel.
Prestatie-indicatoren (= output- en procesindicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streef- waarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
1.4.7.1 | Aantal hectare Natuurnetwerk Nederland in beheer met SNL subsidie | 27.416 (2015) | 29.268 | 27.908 | |||||
1.4.7.2 | Aantal ha (cumulatief) waar herstelmaatregelen zijn uitgevoerd in PAS-gebieden | 280 (2014) | 1.080 | 1.289 | |||||
1.4.7.3 | Aantal hectare leefgebied binnen het nieuwe stelsel agrarisch natuur- en landschapsbeheer (open grasland, natte en droge dooradering, open akkerland) | 12.825 (2015) | 16.000 | 16.438 | |||||
Verantwoording prestatie-indicatoren
1.4.7.1: D e afname van het aantal hectare in beheer middels de Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland (SNL) komt omdat het totale areaal natuur dat in beheer is in de provincie Zuid-Holland is afgenomen. Deze afname is veroorzaakt door het overgaan van de Vijfheerenlanden naar de provincie Utrecht. Het gesubsidieerde beheer in deze gemeente is per 2019 overgegaan naar Utrecht.
1.4.7.3: Door het verstrekken van deze subsidie is het buiten het NNN mogelijk voor agrariërs om maatregelen ten gunste van de biodiversiteit uit te voeren. Het areaal dat binnen het nieuwe stelsel voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer gesubsidieerd wordt is ten opzichte van vorig jaar lager, maar nog steeds hoger dan de doelstelling. De doelstelling is gebaseerd op het beschikte areaal bij aanvang van het nieuwe stelsel. Door de afloop van subsidietijdvakken uit het voorgaande stelsel was er ruimte voor uitbreiding van de lopende beschikkingen. Daarnaast kan een agrarisch collectief met individuele agrariërs meer beheer afspreken dan dat er gesubsidieerd wordt. Zodoende ligt het areaal dat binnen het agrarisch natuur- en landschapsbeheer is ondergebracht hoger dan de streefwaarde. Het meer beheer afspreken leidt overigens niet automatisch tot een hogere subsidie. De agrarische collectieven kunnen dit binnen hun financiële mogelijkheden doen. Deze flexibiliteit is een van de verbeteringen van het nieuwe stelsel.
Wat heeft dat gekost voor de taak?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 30.725 | -1.664 | 29.061 | 26.440 | 2.621 | 91% |
Baten | 4.439 | -110 | 4.329 | 4.909 | -580 | 113% |
Subtotaal baten en lasten | 26.286 | -1.554 | 24.731 | 21.531 | 3.201 | |
Toevoeging aan reserves | 0 | 796 | 796 | 796 | 0 | 100% |
Onttrekking aan reserves | 1.100 | 310 | 1.410 | 1.091 | 319 | 77% |
Subtotaal reserves | -1.100 | 486 | -614 | -296 | -319 | |
Resultaat | 25.186 | -1.069 | 24.117 | 21.235 | 2.882 | 88% |
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR 1 Beheerplannen Natura 2000 en PAS | 0 | 796 | 796 | 796 | 0 |
Totaal toevoeging aan reserve | 0 | 796 | 796 | 796 | 0 |
PR 1 Groene ambities | 600 | 810 | 1.410 | 1.091 | 319 |
PR 1 Beheerplannen Natura 2000 en PAS | 500 | -500 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekking aan reserve | 1.100 | 310 | 1.410 | 1.091 | 319 |
Saldo reserves | -1.100 | 486 | -614 | -296 | -319 |