Taak 2.2.2 Aanbesteden en sturen regionale OV-concessies en- contracten
De beleidsmatige en financiële toelichtingen op deze taak is, voor zover van toepassing, opgenomen onder het doel.
Prestatie-indicatoren (= output- en procesindicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streef- waarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
2.2.2.1 | Index OV-tarief bus versus index inflatiecijfer | 1,14% / 1,25% | OV-tarief <= Inflatie | 0,13 / 2,40 | |||||
2.2.2.2 | Index OV tarief trein versus index inflatiecijfer | 2,08% / 1,25% | OV-tarief <= inflatie | 5,25 / 2,40 | |||||
2.2.2.3 | Index OV-tarief Waterbus versus index inflatiecijfer | 1,14% / 1,25% | OV-tarief <= inflatie | 0,24 / 2,40 | |||||
Verantwoording prestatie-indicatoren
De tariefontwikkeling van bus en waterbus is relatief laag door het toepassen van amendement 578. In de loop van 2018 zijn de km-tarieven verlaagd naar het niveau van 2015 en in 2019 is alleen de Btw verhoging toegepast en geen indexatie. Door de Btw-verhoging is per saldo de tariefverandering bijna 0%. Het amendement had geen betrekking op de MLL en de TAG. Bij de MLL is zowel de LTI 2019 toegepast als ook de Btw verhoging, in totaal 5,75%. De TAG volgt de tariefontwikkeling van NS; een verhoging van 1,8% plus de Btw verhoging.
Wat heeft dat gekost voor de taak?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 82.689 | 2.078 | 84.767 | 85.995 | -1.228 | 101% |
Baten | 720 | 0 | 720 | 886 | -166 | 123% |
Subtotaal baten en lasten | 81.969 | 2.078 | 84.047 | 85.109 | -1.062 | |
Toevoeging aan reserves | 8.529 | 3.200 | 11.729 | 11.304 | 425 | 96% |
Onttrekking aan reserves | 0 | 1.962 | 1.962 | 2.702 | -740 | 138% |
Subtotaal reserves | 8.529 | 1.238 | 9.767 | 8.602 | 1.165 | |
Resultaat | 90.498 | 3.316 | 93.814 | 93.711 | 103 | 100% |
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR 2 Mobiliteit | 8.529 | 3.200 | 11.729 | 11.304 | 425 |
Totaal toevoeging aan reserve | 8.529 | 3.200 | 11.729 | 11.304 | 425 |
PR 2 Mobiliteit | 0 | 1.962 | 1.962 | 2.702 | -740 |
Totaal onttrekking aan reserve | 0 | 1.962 | 1.962 | 2.702 | -740 |
Saldo reserves | 8.529 | 1.238 | 9.767 | 8.602 | 1.165 |