Taak 4.1.3 Risicogericht uitvoeren van financieel toezicht
De beleidsmatige en financiële toelichtingen op deze taak is, voor zover van toepassing, opgenomen onder het doel.
Prestatie-indicatoren (= output- en procesindicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streef- waarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
4.1.3.1 | Financiële informatie van gemeenten openbaar gemaakt via staatvanzuidholland.nl zodat gemeentefinanciën beter inzichtelijk en vergelijkbaar zijn | Geen informatie openbaar gemaakt | Informatie geactualiseerd | Informatie geactualiseerd | |||||
4.1.3.2 | Uitslag klant tevredenheidsonderzoek (dat provincie tweejaarlijks uitvoert) voor IBT (waar financieel toezicht een onderdeel van is) | 6,84 | geen meting | Er is geen meting geweest in 2019. | |||||
Verantwoording prestatie-indicatoren
De provincie heeft in 2019 financieel toezicht gehouden op 52 gemeenten, 65 gemeenschappelijke regelingen en 5 waterschappen. Er is in het bijzonder veel aandacht uitgegaan naar de ontwikkelingen binnen het sociaal domein, aangezien daar in grote mate sprake is van lastenverzwaring binnen de jeugdzorg. Ook de werkzaamheden van gemeenten in het kader van de WMO staan door invoering van het abonnementstarief onder druk. Naast bijeenkomsten organiseren voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen om kennis te delen, is in samenwerking met het ministerie van BZK aan monitoring gedaan met een enquête sociaal domein onder alle Nederlandse gemeenten.
De gemeenten Vlaardingen en Zwijndrecht hebben, onder andere vanwege bovenstaande problematiek, geen structureel en reëel sluitende begroting kunnen vaststellen, wat heeft geleid tot het besluit van GS om deze gemeenten voor 2020 onder preventief (verscherpt) toezicht van de provincie te stellen. Omdat gemeente Den Haag de begroting niet op tijd kon leveren, staat deze ook onder financieel toezicht. Een vastgestelde begroting wordt begin 2020 verwacht, waarna het preventieve toezicht kan worden opgeheven. Bij andere gemeenten en een aantal gemeenschappelijke regelingen kon preventief toezicht worden voorkomen. Hiervoor moesten wel maatregelen worden genomen, zoals bezuinigingen of belastingverhogingen.
Voor diverse gemeenten zijn in 2019 begrotingsscans uitgevoerd om inzicht te bieden in de onderdelen van hun begroting waar relatief veel geld wordt uitgegeven ten opzichte van vergelijkbare gemeenten. Deze scans helpen gemeenten bij het zoeken naar mogelijkheden om bij te sturen op hun uitgavenpatroon.
In 2019 hebben Gedeputeerde Staten het nieuwe landelijke Gemeenschappelijk financieel toezichtkader (GTK2020) vastgesteld. Dit kader geeft voor gemeenten en toezichthouders meer duidelijkheid over de kaders en de werkwijzen van het financiële toezicht. Het is dan ook een belangrijke stap naar meer transparantie, uniformiteit en risicogericht toezicht. De Zuid-Hollandse gemeenten zijn door bijeenkomsten betrokken bij de opstelling en invoering van het GTK2020.
Tot slot is een bijeenkomst met gemeenten georganiseerd om kennis te delen over lokale belastingen en klimaatadaptatie.
Wat heeft dat gekost voor de taak?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.505 | 103 | 1.608 | 1.491 | 117 | 93% |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal baten en lasten | 1.505 | 103 | 1.608 | 1.491 | 117 |
Resultaat | 1.505 | 103 | 1.608 | 1.491 | 117 | 93% |
---|
Overzicht reserves
Voor deze taak zijn er geen reserves.