Doel 5-1 Financieel gezonde huishouding
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren (= outcome indicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streefwaarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
5.1.a | Weerstandsvermogen (>2.0) | ≥ 2,0 | ≥ 2,0 | ||||||
Verantwoording effectindicatoren
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat heeft dat gekost?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.971 | -1.689 | 3.282 | 6.003 | -2.721 | 183% |
Baten | 617.856 | -3.590 | 614.266 | 640.362 | -26.096 | 104% |
Subtotaal baten en lasten | -612.885 | 1.901 | -610.984 | -634.359 | 23.375 | |
Toevoeging aan reserves | 146.288 | 26.585 | 172.873 | 172.838 | 35 | 100% |
Onttrekking aan reserves | 159.315 | 50.013 | 209.328 | 209.343 | -15 | 100% |
Subtotaal reserves | -13.027 | -23.428 | -36.455 | -36.505 | 50 | |
Resultaat | -625.912 | -21.527 | -647.439 | -670.863 | 23.424 | 104% |
Toelichting afwijking
Lasten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Lasten | |
€ 0,1 (v) | Apparaatslasten. Zie paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 2,8 (n) | Op grond van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) is de provincie wettelijk verplicht om zorg te dragen voor het verstrekken van een ouderdoms- of nabestaandenpensioen aan de (oud) leden van Gedeputeerde Staten en/of partners. De afgelopen jaren zijn er grote wijzigingen in de voorziening Pensioenen GS geweest vanwege de methodiek waarbij een rekenrente wordt gehanteerd. De methodiek is bij de Jaarrekening 2019 aangepast, waardoor minder schommelingen ontstaan in de voorziening en deze meer in overeenstemming is met de daadwerkelijk opgebouwde pensioenverplichtingen. Om dit te realiseren wordt de voorziening Pensioenen GS verhoogd met € 2,8 mln. |
Baten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Baten | |
€ 11,6 mln (v) | De extra baten ten opzichte van de bijgestelde begroting worden veroorzaakt door een meeropbrengst van € 4,4 mln van de opcenten op de Motorrijtuigenbelasting. In 2019 was de opbrengst € 340,8 mln, terwijl in de begroting na wijziging € 336,5 mln is begroot. In 2018 was de opbrengst uit opcenten € 338,2 mln. De begroting na wijzing was lager dan de opbrengst uit 2018 vanwege de overgang van Vijfheerenlanden naar Utrecht. De overige extra baten zijn, met name het provinciefonds, met € 7,1 mln en overig met € 0,1 mln. Zie voor verdere toelichting bij Jaarrekening 2019, onderdeel Algemene dekkingsmiddelen en EMU-saldo. |
€ 14,5 mln (v) | In verband met de herindeling Vijfheerenlanden is een deel van de provinciale activa in het Merwedekanaal volgens de wet ARHI geen activa meer van provincie Zuid-Holland. Deze worden overgedragen aan de provincie Utrecht. |
Storting
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Toevoeging aan reserve | |
Er hebben zich geen significante afwijkingen voorgedaan. |
Onttrekking aan reserve
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Onttrekking aan reserve | |
Er hebben zich geen significante afwijkingen voorgedaan. |
Instrumentarium
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
AR Algemene reserve | 73.684 | 26.550 | 100.234 | 100.234 | 0 |
PR 1 Apparaatslasten DLG | 3.250 | 0 | 3.250 | 3.250 | 0 |
PR OMO Alertheidsbudget | 0 | 35 | 35 | 0 | 35 |
PR OMO Begrotingssaldo 2024-2031 | 69.354 | 0 | 69.354 | 69.354 | 0 |
Totaal toevoeging aan reserve | 146.288 | 26.585 | 172.873 | 172.838 | 35 |
AR Algemene reserve | 74.613 | 26.545 | 101.158 | 101.158 | 0 |
PR 1 Luchtkwaliteit (NSL) | 0 | 1.479 | 1.479 | 1.479 | 0 |
PR 1 Vlietland | 0 | 106 | 106 | 0 | 106 |
PR 1 Apparaatslasten DLG | 3.398 | 0 | 3.398 | 3.398 | 0 |
PR 1 Milieuaspecten omgevingbeleid | 0 | 192 | 192 | 192 | 0 |
PR 2 1%-regeling Kunst | 0 | 172 | 172 | 172 | 0 |
PR 2 Egalisatiereserve expl proj PZI | 0 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 0 |
PR 1 Kosten/risico bestuursdwang OD`s | 0 | 421 | 421 | 421 | 0 |
PR 3 Mitigatie/Energie | 0 | 100 | 100 | 100 | 0 |
PR 3 Overcommittering OP-West | 1.400 | 5 | 1.405 | 1.405 | 0 |
PR OMO Groot onderhoud MJOP gebouwen | 0 | 2.473 | 2.473 | 2.473 | 0 |
PR OMO Egalisatiereserve afschrijvingslst. | 75.687 | 896 | 76.582 | 76.582 | 0 |
PR OMO Alertheidsbudget | 2.735 | 0 | 2.735 | 2.700 | 35 |
PR OMO Frictiekosten algemeen | 0 | 126 | 126 | 282 | -156 |
PR OMO Egal.kaplast Nota IWA Bedrijfsvoer. | 1.483 | 0 | 1.483 | 1.483 | 0 |
Totaal onttrekking aan reserve | 159.315 | 50.013 | 209.328 | 209.343 | -15 |
Saldo reserves | -13.027 | -23.428 | -36.455 | -36.505 | 50 |
Bijdrage Verbonden partijen
De bijdrage van PZEM (voorheen Delta NV) is niet direct te koppelen aan de beleidsdoelen in programma 1 tot en met 4. Daarom is deze verbonden partij opgenomen onder Overzichten en Middelen.
De deelname van de provincie Zuid-Holland in de sectorbanken N.V. Bank Nederlandse Gemeenten en Nederlandse Waterschapsbank NV moet er toe bijdragen dat de provincie toegang heeft tot de kapitaal- en geldmarkt. Hierdoor is het mogelijk om, zo nodig, voldoende financieringsmiddelen aan te trekken tegen zo laag mogelijke prijzen.