Doel 3-7 Schonere bodem en beter benutte bodem en ondergrond
Wat hebben we bereikt?
Met dit doel wordt beoogd het volgende te bereiken:
- Sanering of beheersing spoedlocaties en adequate nazorg van restverontreiniging
- Herontwikkeling locaties met bodemverontreiniging en herontwikkeling voormalige vuilstortplaatsen
- Beheersing van verontreinigingen stortlocaties
- Duurzaam gebruik van de ondergrond en toepassing 3D-ordening
Vanuit het provinciaal Werkprogramma Bodem en Ondergrond 2016-2020 is gewerkt aan een schonere bodem en betere benutting van bodem en ondergrond. De Aanpak Spoed (=sanering ernstige bodemverontreinigingen die risico`s vormen voor mens, ecologie en verspreiding) is in uitvoering. Met de oprichting van een functionerend provinciedekkend netwerk voor de toepassing van 3D-ordening heeft de provincie concrete stappen gezet om 3D-ordening toe te passen bij ruimtelijke processen onder de Omgevingswet. Bij 3D-ordening is het de bedoeling dat boven- en ondergrond één geheel vormen bij ruimtelijke planvorming en gebiedsontwikkeling.
Effectindicatoren (= outcome indicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streefwaarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
3.7.a | Aantal spoedlocaties (MTR-lijst 2013) waarvan de risico’s zijn gesaneerd dan wel zijn beschikt als niet-spoed locatie. | 112 | 60% | 50% | |||||
3.7.b | Aantal grondwater locaties met invloed op een KRW kwetsbaar object waarvan de risico’s zijn gesaneerd dan wel alsnog als niet-spoed -locatie zijn beschikt. | 0% | 50% | 94% | |||||
Verantwoording effectindicatoren
3.7.a: Het aantal spoedlocaties bedroeg bij de nulmeting 112 (1 oktober 2015). Hiervan zijn er 61 volledig afgehandeld. Sinds de nulmeting zijn nog 12 nieuwe spoedlocaties aan de (dus dynamische) lijst toegevoegd, waarvan er 4 zijn afgehandeld. Een spoedlocatie wordt als afgehandeld beschouwd als na vervolgonderzoek blijkt dat er geen risico`s aanwezig zijn of dat een sanering is afgerond. De stand van zaken is dat op 1 oktober 2019 nog 59 locaties in behandeling zijn. De realisatie 2019 (50%) is lager dan de doelstelling (60%). De reden hiervan is dat het aantal locaties dat nog door vervolgonderzoek afvalt gering is omdat het gros bestaat uit locaties waar een sanering loopt of in voorbereiding is. Dit zijn in de regel langlopende trajecten.
3.7.b: De realisatie 2019 (94 %) is ruimschoots hoger dan de doelstelling 2019 (50%) maar dit wordt geheel veroorzaakt doordat uit onderzoek blijkt dat de betreffende locaties geen spoedlocaties zijn.
In 2017 zijn onderzoeken gestart om te bepalen of bij de aangemelde KRW grondwater spoedlocaties daadwerkelijk risico`s optreden. De twee locaties die eind 2019 resteren, worden onderzocht. Voor deze twee locaties kon eind 2019 nog niet met voldoende zekerheid een besluit worden genomen. In 2020 wordt vastgesteld of sanering nodig is.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De vijf omgevingsdiensten hebben in opdracht van de provincie een Werkplan Spoed en Nazorg 2019 opgesteld. Daarin hebben zij aangegeven welke werkzaamheden zij gaan verrichten voor de Aanpak Spoed en de nazorglocaties. Deze werkplannen heeft de provincie goedgekeurd. Voor de uitvoering hiervan ontvangen de omgevingsdiensten budget. Twee keer per jaar vindt een formeel voortgangsgesprek plaats met de omgevingsdiensten over de uitvoering van de werkplannen.
Met het oog op de veranderende rol door de Omgevingswet is in 2019 een project ‘warme overdracht` gestart om de overdracht naar gemeenten vorm te geven. Daarnaast hebben de dossiers PFAS en diffuus lood veel aandacht gevraagd. Voor de implementatie van de 3D-ordening onder de Omgevingswet zijn samen met de omgevingsdiensten diverse pilots gestart.
Wat heeft dat gekost?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.689 | 3.664 | 12.353 | 11.855 | 498 | 96% |
Baten | 694 | 663 | 1.357 | 2.431 | -1.075 | 179% |
Subtotaal baten en lasten | 7.995 | 3.001 | 10.996 | 9.424 | 1.573 | |
Toevoeging aan reserves | 3.591 | 0 | 3.591 | 3.591 | 0 | 100% |
Onttrekking aan reserves | 5.234 | 2.952 | 8.186 | 7.042 | 1.143 | 86% |
Subtotaal reserves | -1.643 | -2.952 | -4.595 | -3.452 | -1.143 | |
Resultaat | 6.352 | 49 | 6.401 | 5.972 | 430 | 93% |
Toelichting afwijking
Lasten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Lasten | |
€ 2,4 (v) | Verschillende projecten in de werkplannen en diverse opdrachten aan de omgevingsdiensten zijn later gestart door vertraging in de aanbestedingsprocedures, ontbrekende capaciteit bij aannemers of doordat inhoudelijke overeenstemming over de aanpak van een project later wordt bereikt dan voorzien. Uiteindelijk worden alle projecten gerealiseerd. |
€ 0,5 (n) | Over 2019 heeft een extra verlening en extra vaststelling van een subsidie bedrijvenregeling plaatsgevonden ten opzichte van de begroting. De lasten worden volledig gedekt door inkomsten vanuit het Rijk. |
€ 1,4 (n) | Deze afwijking betreft een extra dotatie in de voorziening Nazorg Gesloten stortplaatsen. Reden voor de extra dotatie is om de voorziening gelijk te trekken met het verwachtte tekort tussen het werkelijk opgebouwd doelvermogen en het gecalculeerd doelvermogen per eind 2019, zodat de voorziening toereikend is. |
Baten
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Baten | |
€ 0,5 (v) | Over 2019 heeft een extra verlening en extra vaststelling van een subsidie bedrijvenregeling plaatsgevonden ten opzichte van de begroting. De baten uit deze subsidie bedrijvenregelingen zijn afkomstig van het Rijk. |
€ 0,1 (v) | Ieder jaareinde neemt de provincie een geschatte eindafrekening op voor de werkplannen Spoed & Nazorg. Op basis van een goedgekeurde jaarrekening van een omgevingsdienst wordt de definitieve eindafrekening bepaald. Voor één van de omgevingsdiensten bleek de schatting hoger te zijn dan de daadwerkelijke afrekening. |
€ 0,5 (v) | Dit betreft een declaratie aan het Fonds Nazorg voor provinciale uitvoeringskosten voor de gesloten stortplaatsen. |
Storting
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Toevoeging aan reserve | |
Er hebben zich geen afwijkingen voorgedaan. |
Onttrekking aan reserve
Financiële afwijking | Toelichting / onderbouwing op afwijking |
---|---|
Onttrekking aan reserve | |
€ 2,5 (v) | Er heeft een lagere onttrekking plaatsgevonden op uitgaven gedekt door de reserve Meerjarenplan Bodemsanering. Onder doel 3.7 is een toelichting opgenomen voor de financiële afwijking van de lasten van € 2,4 mln die ook betrekking heeft op de onttrekking aan de reserve Meerjarenplan Bodemsanering. |
€ 1,3 (n) | De (extra) dotatie aan de voorziening Nazorg Gesloten stortplaatsen wordt gedekt vanuit de reserve Nazorg gesloten stortplaatsen. In het Fonds Nazorg is het tekort hoger dan wat in de voorziening Nazorg gesloten stortplaatsen aanwezig is. De reserve is ingezet om de voorziening op het juiste niveau te brengen. |
Instrumentarium
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR 3 MJP Bodem, ondergrond en grondwater | 3.591 | 0 | 3.591 | 3.591 | 0 |
Totaal toevoeging aan reserve | 3.591 | 0 | 3.591 | 3.591 | 0 |
PR 3 MJP Bodem, ondergrond en grondwater | 5.234 | 2.952 | 8.186 | 5.727 | 2.458 |
PR OMO Reserve Nazorg stortplaatsen | 0 | 0 | 0 | 1.315 | -1.315 |
Totaal onttrekking aan reserve | 5.234 | 2.952 | 8.186 | 7.042 | 1.143 |
Saldo reserves | -1.643 | -2.952 | -4.595 | -3.452 | -1.143 |
Bijdrage Verbonden partijen
De provincie is enig aandeelhouder van het Provinciaal Afvalverwijderingsbedrijf Zuid Holland (PROAV NV). De stortplaats Derde Merwedehaven in Dordrecht is gesloten en er wordt gewerkt aan een gecombineerd plan dat de wijze beschrijft van eindafwerking, herinrichting en nazorg van de stortplaats.