Taak 1.6.5 Opdrachtverlening voor toepassen Nota vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
De beleidsmatige en financiële toelichtingen op deze taak is, voor zover van toepassing, opgenomen onder het doel.
Prestatie-indicatoren (= output- en procesindicatoren)
Voortgang | Trend | Nummer | Omschrijving | Nulmeting | Streef- waarde 2019 | Meetwaarde 2019 | |||
1.6.5.1.a | Percentage op tijd verleende vergunningen voor kortlopende procedures -- DCMR Omgevingsdienst Rijnmond | 100% | 100% | 97% | |||||
1.6.5.1.b | Percentage op tijd verleende vergunningen voor kortlopende procedures -- Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid | 97% | 100% | 94% | |||||
1.6.5.1.c | Percentage op tijd verleende vergunningen voor kortlopende procedures -- omgevingsdienst Midden Holland | 90% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.1.d | Percentage op tijd verleende vergunningen voor kortlopende procedures -- omgevingsdienst West Holland | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.1.e | Percentage op tijd verleende vergunningen voor kortlopende procedures -- omgevingsdienst Haaglanden | 90% | 100% | 86% | |||||
1.6.5.2.a | Percentage op tijd verleende vergunningen voor langlopende procedures -- DCMR Omgevingsdienst Rijnmond | 47% | >85% | 63% | |||||
1.6.5.2.b | Percentage op tijd verleende vergunningen voor langlopende procedures -- Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid | 87% | >85% | 60% | |||||
1.6.5.2.c | Percentage op tijd verleende vergunningen voor langlopende procedures -- Omgevingsdienst Midden Holland | 86% | >85% | 0% | |||||
1.6.5.2.d | Percentage op tijd verleende vergunningen voor langlopende procedures -- Omgevingsdienst West Holland | 33% | >85% | 100% | |||||
1.6.5.2.e | Percentage op tijd verleende vergunningen voor langlopende procedures -- Omgevingsdienst Haaglanden | 90% | >85% | 60% | |||||
1.6.5.3.a | Percentage actuele vergunningen tov het totale provinciale bedrijvenbestand -- DCMR omgevingsdienst Rijnmond | 99% | 100% | 93% | |||||
1.6.5.3.b | Percentage actuele vergunningen tov het totale provinciale bedrijvenbestand -- omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid | 100% | 100% | 94% | |||||
1.6.5.3.c | Percentage actuele vergunningen tov het totale provinciale bedrijvenbestand -- omgevingsdienst Midden Holland | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.3.d | Percentage actuele vergunningen tov het totale provinciale bedrijvenbestand -- omgevingsdienst West Holland | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.3.e | Percentage actuele vergunningen tov het totale provinciale bedrijvenbestand -- omgevingsdienst Haaglanden | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.4.a | Percentage controledichtheid -- DCMR omgevingsdienst Rijnmond | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.4.b | Percentage controledichtheid -- omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.4.c | Percentage controledichtheid -- omgevingsdienst Midden Holland | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.4.d | Percentage controledichtheid -- omgevingsdienst West Holland | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.4.e | Percentage controledichtheid -- omgevingsdienst Haaglanden | 100% | 100% | 100% | |||||
1.6.5.5.a | Percentage naleving DCMR omgevingsdienst Rijnmond | 42% | >90% | 52% | |||||
1.6.5.5.b | Percentage naleving -- omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid | 54% (grijs), 96% (groen) | >90% | 71% (grijs), 88% (groen) | |||||
1.6.5.5.c | Percentage naleving omgevingsdienst Midden Holland | 54% (grijs), 58% (blauw) | >90% | 17% (grijs), 82% (blauw) | |||||
1.6.5.5.d | Percentage naleving omgevingsdienst West Holland | 48% | >90% | 26% | |||||
1.6.5.5.e | Percentage naleving omgevingsdienst Haaglanden | 43% | >90% | 40% | |||||
Verantwoording prestatie-indicatoren
1.6.5.1: De indicator op tijd verleende omgevingsvergunningen (Wabo) voor kortlopende procedures laat een vergelijkbaar beeld zien met voorgaande jaren, met alleen bij de DCMR en ODH een lichte daling. Bij de vergunningen die buiten de termijn van rechtswege zijn verleend, zijn geen nadelige consequenties opgetreden.
1.6.5.2: Uit de percentages van de indicator op tijd verleende omgevingsvergunningen (Wabo) voor langlopende procedures blijkt dat vier van de vijf diensten achterblijven bij de doelstelling. Bij de DCMR is een duidelijke verbetering te zien.
Bij ODMH gaat het om 3 procedures waarvan er één in een weigering heeft geresulteerd. Over het overschrijden van de termijn zijn met de betreffende bedrijven afspraken gemaakt. Het betrof hier onder meer complexe afstemming met de gemeente in het kader van ruimtelijke ordening.
Door alle omgevingsdiensten zijn afspraken gemaakt met de betreffende bedrijven over het overschrijden van de termijnen. Bij het verlenen van vergunningen ligt de nadruk op kwaliteit boven snelheid.
In de tabel zijn alleen de indicatoren met betrekking tot de Wabo opgenomen. Daarnaast verlenen de omgevingsdiensten ook vergunningen op het terrein van vuurwerk en bodem.
1.6.5.3: Uit de indicator actuele vergunningen blijkt dat bij drie omgevingsdiensten de vergunningen actueel zijn met betrekking tot de vigerende wet- en regelgeving. Het percentage bij de DCMR wordt vooral beïnvloed door de korte implementatietermijn van het Landelijk Afvalbeheer Plan 3 waardoor bij 15 bedrijven nog niet is voldaan aan het actualiseren van de sturingsvoorschriften. Deze sturingsvoorschriften zijn aanvullend op wetgeving om zo doelmatig beheer van afvalstoffen nog beter te realiseren. De DCMR zal de actualisering van de sturingsvoorschriften in 2020 verder uitvoeren. Bij OZHZ zijn twee (van de in totaal 34) vergunningen op basis van de toetsdatum nog niet geactualiseerd. Deze actualiseringen zullen in 2020 door OZHZ worden uitgevoerd.
1.6.5.4: Uit de indicator controledichtheid blijkt dat alle provinciale inrichtingen in 2019 een preventieve Wabo-controle hebben gehad.
1.6.5.5: De indicator naleving geeft evenals vorig jaar de initiële naleving door bedrijven weer en heeft het karakter van een effectindicator. Het geeft het percentage bedrijven weer waar bij de preventieve Wabo-controle (regulier Wabo toezicht) geen overtreding wordt geconstateerd. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt in de zwaarte van de overtreding. De geconstateerde overtredingen zijn conform Nota VTH gehandhaafd, tot de overtreding ongedaan is gemaakt.
Over de naleving bij BRZO-controles is in de Rapportage Brzo-inspecties 2018 provincie Zuid-Holland (brief aan Provinciale Staten d.d. 10 juli 2019) gerapporteerd.
Wat heeft dat gekost voor de taak?
(bedragen x € 1.000) | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie | Realisatie % |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 49.717 | -916 | 48.801 | 46.387 | 2.414 | 95% |
Baten | 3.400 | 0 | 3.400 | 1.953 | 1.447 | 57% |
Subtotaal baten en lasten | 46.317 | -916 | 45.401 | 44.434 | 967 | |
Toevoeging aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking aan reserves | 500 | 163 | 663 | 395 | 268 | 60% |
Subtotaal reserves | -500 | -163 | -663 | -395 | -268 | |
Resultaat | 45.817 | -1.079 | 44.738 | 44.039 | 699 | 98% |
Overzicht reserves
Omschrijving programmareserve en deelreserve | Primaire begroting | Bijstellingen (VJN/NJN) | Bijgestelde begroting | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
PR 3 MJP Bodem, ondergrond en grondwater | 0 | 163 | 163 | 0 | 163 |
PR 1 Frictiekosten RUD | 500 | 0 | 500 | 395 | 105 |
Totaal onttrekking aan reserve | 500 | 163 | 663 | 395 | 268 |
Saldo reserves | -500 | -163 | -663 | -395 | -268 |